Trh s rozvážkovými službami v Praze roste. Zákazníkům dovezou jídlo, drogerii i vibrátor

Bolt se věnuje už i rozvozu jídla

Bolt se věnuje už i rozvozu jídla Zdroj: Bolt

Společnost Dáme jídlo působí na českém trhu od roku 2012. Loni poprvé skončila v zisku.
Petr Indra, obchodní ředitel společnosti Dáme jídlo
Nový online obchod společnosti Dáme jídlo
První kamenný obchod Wolt Market na pražském Smíchově spustil finský technologický startup 24.listopadu. Rozvoz zboží z něj zabere dvacet minut.
Jan Foret ze společnosti Wolt
6
Fotogalerie

Rozvážkové služby, jako jsou například Wolt, Bolt Food, Dáme jídlo nebo nově Levitoo, dobývají pražský trh. Nejen že svým zákazníkům dovezou jídlo z restaurací a potraviny z hypermarketů, ale některé z nich založily vlastní „markety“, ze kterých dokážou dodat zboží i do dvaceti minut. Sortiment je široký a kromě potravin nebo drogerie mohou kurýři některých služeb do několika minut přivézt i erotické pomůcky, květiny nebo elektroniku. 

Na pražský trh zamířil nový expresní online prodejce potravin Levitoo Market. Zákazníci by měli svou objednávku obdržet do 45 minut s tím, že doručení je zatím možné jen v Praze a v okolí. Společnost Levitoo, která se už tři roky zaměřuje na expresní rozvoz zásilek po Praze, plánuje se svou novou službou Levitoo Market expandovat i do dalších měst. Kam, to zatím společnost nespecifikovala.

Zboží si zákazníci mohou vybrat jak na webu Levitoo Market, tak v mobilní aplikaci. Sortiment zahrnuje nejen potraviny, drogerii, potřeby pro domácí mazlíčky, ale i tabák. Společnost Levitoo nebyla v prvopočátcích své existence příliš silná. Nepodařilo se jí sehnat investory pro expanzi na rakouský a německý trh, a proto se zatím soustředí pouze na Česko.

„Samotná pandemie rozhodně urychlila celý náš projekt Levitoo a vygenerovala i přidruženou realizaci služby Levitoo Market,“ uvedl zakladatel firmy Levitoo Jaroslav Matula.

O něco širší sortiment nabízí rozvážková služba Wolt, která na konci listopadu spustila rovněž svůj zbrusu nový Wolt Market. Jedná se opět o rozvoz potravin z vlastního – zatím jediného – supermarketu na pražském Smíchově. Doručení slibují v řádu desítek minut. 

Rozvážková služba Wolt zatím nabízí ve srovnání s konkurencí nejširší výběr druhů zboží, tedy od potravin přes drogerii a elektroniku až po erotické pomůcky a květiny. „Máme širokou nabídku partnerů v různých segmentech – například knihkupectví, šperky, interiérové doplňky nebo i oblečení. Všechny tyto kategorie obchodů by člověk našel ve svém nákupním středisku, a proto je chceme mít i na Woltu,“ sdělil v rozhovoru pro deník E15 šéf české pobočky Woltu Jan Foret.

Mohutný vzestup mezi rozvážkovými službami zažívá i společnost Dáme jídlo. Ani ta nezůstává pozadu a spustila letos svou službu Dáme market. V nabídce má nejen potraviny a drogerii, ale i krmivo pro domácí mazlíčky, hračky nebo základní domácí potřeby. 

„Chceme být českým lídrem v oblasti quick commerce, kterou razí naše matka – nadnárodní společnost Delivery Hero. Jakékoliv zboží, ať už jsou to potraviny, léky, nebo drogerie, doručíme do půl hodiny,“ řekl v rozhovoru pro deník E15 obchodní ředitel společnosti Dáme jídlo Petr Indra.

S vlastním „marketem“ vyčkává jen na estonský startup Bolt, který je známý zejména díky provozování alternativní taxislužby. Společnost má v Česku i svou rozvážkovou službu Bolt food, pod níž plánuje spustit vlastní Bolt Market od léta. Nabízet v něm bude taktéž potraviny a hygienické potřeby, a to do patnácti minut od objednání.

„Chystáme se to v nejbližších měsících spustit nejen v České republice, ale i v ostatních zemích střední Evropy,“ řekl deníku E15 country manager společnosti Jakub Dvořák. 

Mimopražští získávají metropolitní návyky

Všechny tyto rozvážkové služby kladou velký důraz na expresní dovoz zboží a právě tím se odlišují od rozvážkových gigantů, jakými jsou Rohlík nebo Košík. Od nich zákazník objednávku obdrží v řádu několika hodin. Společnosti Rohlík či Košík ale nabízejí zákazníkům mnohonásobně větší výběr potravin a fungují již v několika městech.

V regionech mimo Prahu zájem o takový servis roste. „Přestože se Praha dlouhodobě podílí na naprosté většině objednávek, regiony nabývají na důležitosti. Výrazně se zde mění spotřebitelské chování díky tomu, že například do středních Čech se stále více přesouvá obyvatelstvo z Prahy s metropolitními návyky,“ řekl generální ředitel Košíku Tomáš Jeřábek.