V rámci různých profesních skupin jsou informovanější podnikatelé - změny sleduje 34 procent z nich, a dále pak vysokoškolsky vzdělaní - v této skupině změny sleduje 32 procent lidí. Překvapivě se o dění kolem DPH zajímá také více než pětina nezaměstnaných. Poslední jmenovaná skupina je však současně také častěji zastoupena na opačné straně stupnice, téměř třetina se jich o DPH nezajímá vůbec.
Skupinami, jež se o daňové změny zajímají minimálně jsou i studenti a ženy v domácnosti. V obou skupinách o změnách neví přibližně polovina dotázaných.
Víte, že se bude od 1.1. 2012 měnit sazba DPH?
Dle odhadu lidí se změna nepřímých daní nejvíce projeví u základních potravin, jako jsou maso, pečivo, mléčné výrobky či ovoce a zelenina, kde se většina shoduje, že změna DPH jejich nákupy alespoň částečně ovlivní. Naopak nejméně relevantní jsou z předloženého seznamu specifičtější produkty, které nekupuje celá populace - knihy, doplňky stravy a dětské pleny.
Změny DPH ovšem podle Miroslava Fouse z Factum Invenio nemusí vést automaticky jen ke snížení spotřeby. Lidé budou rovněž více nakupovat ve slevách, přecházet na nákup levnějších značek anebo se předzásobí. „Předzásobení až na rok dopředu avizují spotřebitelé třeba u léků a doplňků stravy,“ uvedl.
Ovlivní změna DPH váš nákup?
Ve všech sledovaných kategoriích je většina spotřebitelů toho názoru, že na ni bude přeneseno zvýšení DPH v plné míře. Nezanedbatelný je počet těch, kteří se domnívají, že obchodníci zneužijí situace a ceny zvýší více, než bude nárůst DPH.
Názory na změnu konečné ceny pro spotřebitele