Nová služba umožňuje vlastníkům členských karet si vůz zarezervovat, vyzvednout na místě, kde jej zanechal předchozí uživatel, dopravit se s ním do cíle a tam auto opět zanechat. Pronajímatel si zpětně účtuje hodinový pronájem a ujeté kilometry.
Firma zatím vydala přes 40 členských karet a stále se hlásí noví zájemci. Cena karty je čtyři tisíce korun za rok, ale v současnosti je na ní poloviční sleva. Systém zatím funguje v pilotním provozu. CAR4WAY používá modely Citigo, Rapid a Octavia od Škody Auto.
Co je carsharing |
---|
Carsharing je zaměřen na obyvatele, kteří potřebují automobil pouze občas, počítáno je s řidiči, kteří ročně najezdí méně než 10 tisíc kilometrů. Využívají je lidé, kteří nechtějí například v noci jet MHD, případně studenti nebo rodiny, které v určitý moment potřebují druhé auto, ale nevlastní jej. |
Město chce do března zpracovat projekt carsharingu
Na koncepci zavedení carsharingu pracuje vedení hlavního města v rámci materiálu o rozšiřování zón placeného stání. Uvažuje se o tom, že pro sdílená auta vyčlení zvláštní parkovací místa nebo jízdní pruhy. Carsharing podporuje například Vídeň, Paříž, Hamburk nebo Mnichov. V bavorské metropoli v rámci carsharingu jezdí 800 aut.
„Zkušenosti ze zahraničí ukazují, že carsharing potřebuje podporu regionálních a místních orgánů, a to zejména v prvních letech. Důležitým opatřením pro jeho rozvoj je zajištění parkovacích míst ve vhodných lokalitách dobře dostupných pro uživatele,“ píše se v dokumentu, který rada hlavního města schválila tento týden.
Důvodem, proč se myšlenkou carsharingu Praha začala zabývat, je množství automobilů v ulicích. V Praze se od roku 1990 do roku 2012 zvýšil počet aut z 336 tisíc na téměř 953 tisíc. „Hlavní město tak počtem aut na obyvatele předstihlo i nejmotorizovanější západoevropská města,“ píše se v dokumentu. V rámci sdílení aut dokáže jedno vozidlo nahradit až osm automobilů.
Další oblastí, v níž by město mohlo rozvoji projektu pomoci, je například vytvoření preferenčních pruhů, zvýhodněné parkování nebo pronájem lokalit nutných pro provoz carsharingu. Která z těchto opatření hlavní město bude případně uskutečňovat, ukáže právě budoucí studie.