V Praze nabízí první firma sdílení aut

Škoda Citigo

Škoda Citigo Zdroj: Autorevue.cz

V Praze nabízí první firma sdílení aut, takzvaný carsharing. Společnost Car4way nabízí k pronájmu deset vozů v hlavním městě a dva v Poděbradech s tím, že plánuje navyšování aut a rozšíření do dalších měst. Koncepcí carsharingu se na jaře bude zabývat také pražský magistrát.

Nová služba umožňuje vlastníkům členských karet si vůz zarezervovat, vyzvednout na místě, kde jej zanechal předchozí uživatel, dopravit se s ním do cíle a tam auto opět zanechat. Pronajímatel si zpětně účtuje hodinový pronájem a ujeté kilometry.

Firma zatím vydala přes 40 členských karet a stále se hlásí noví zájemci. Cena karty je čtyři tisíce korun za rok, ale v současnosti je na ní poloviční sleva. Systém zatím funguje v pilotním provozu. CAR4WAY používá modely Citigo, Rapid a Octavia od Škody Auto.

Co je carsharing
Carsharing je zaměřen na obyvatele, kteří potřebují automobil pouze občas, počítáno je s řidiči, kteří ročně najezdí méně než 10 tisíc kilometrů. Využívají je lidé, kteří nechtějí například v noci jet MHD, případně studenti nebo rodiny, které v určitý moment potřebují druhé auto, ale nevlastní jej.

Město chce do března zpracovat projekt carsharingu

Na koncepci zavedení carsharingu pracuje vedení hlavního města v rámci materiálu o rozšiřování zón placeného stání. Uvažuje se o tom, že pro sdílená auta vyčlení zvláštní parkovací místa nebo jízdní pruhy. Carsharing podporuje například Vídeň, Paříž, Hamburk nebo Mnichov. V bavorské metropoli v rámci carsharingu jezdí 800 aut.

„Zkušenosti ze zahraničí ukazují, že carsharing potřebuje podporu regionálních a místních orgánů, a to zejména v prvních letech. Důležitým opatřením pro jeho rozvoj je zajištění parkovacích míst ve vhodných lokalitách dobře dostupných pro uživatele,“ píše se v dokumentu, který rada hlavního města schválila tento týden.

Důvodem, proč se myšlenkou carsharingu Praha začala zabývat, je množství automobilů v ulicích. V Praze se od roku 1990 do roku 2012 zvýšil počet aut z 336 tisíc na téměř 953 tisíc. „Hlavní město tak počtem aut na obyvatele předstihlo i nejmotorizovanější západoevropská města,“ píše se v dokumentu. V rámci sdílení aut dokáže jedno vozidlo nahradit až osm automobilů.

Další oblastí, v níž by město mohlo rozvoji projektu pomoci, je například vytvoření preferenčních pruhů, zvýhodněné parkování nebo pronájem lokalit nutných pro provoz carsharingu. Která z těchto opatření hlavní město bude případně uskutečňovat, ukáže právě budoucí studie.