Veřejné firmy rostou rychleji než HDP, jsou ale náchylnější ke korupci

ČEZ

ČEZ

Celkový roční obrat veřejných podniků v Česku činí 680 miliard korun, tedy asi dvě třetiny státního rozpočtu. Aktiva těchto firem mezi lety 2007 až 2011 stoupla o 17,7 procenta, zatímco ekonomika rostla reálně jen o 8,8 procenta. Více než stovka velkých podniků je politicky ovládaná, a přitom podléhá slabším kontrolním mechanizmům, případné korupční jednání je zde proto snazší. Vyplývá to z výsledků studie Institutu ekonomických studií Fakulty sociálních věd UK.

„Odpověď na otázku, co motivuje zakládání a růst těchto podniků, lze hledat v nižším stupni kontroly nad veřejnými podniky. Ty nepodléhají pravomoci NKÚ, mají výrazně slabší povinnosti vypisování veřejných zakázek, snáze se vyhýbají povinnostem poskytovat informace podle zákona 106 a zejména na místní úrovni jsou jejich výdaje mimo zorné pole opozice,“ uvedl Jiří Skuhrovec z Centra aplikované ekonomie.

Podle studie má 236 podniků s podílem státu či samospráv obrat přes 100 milionů korun. Z celkového obratu veřejných podniků připadá největší podíl na ČEZ (110 miliard), ČEPRO (78 miliard), České Dráhy (21 miliard). Významný je ale i sektor městských a krajských firem, které dohromady tvoří obrat 117 miliard korun.

Nižší kontrola, větší korupce?

Vlastnická práva v akciových společnostech i větších státních podnicích vykonávají stát a samosprávy prostřednictvím dozorčích rad. Nynější právní úprava umožňuje podle studie politicky výrazně zasahovat do fungování veřejných podniků, aniž by přitom dokázala zabránit možnému střetu zájmů politiků, státu a jich samotných. Česko stále nemá právní rámec, který by stanovil jasná pravidla hry pro transparentní správu tohoto typu veřejného majetku, dodal Skuhrovec.

Průzkumu mezi firmami kontrolovanými obcemi jasně dokládá závislost na politickém cyklu. V letech kolem voleb se vyměnilo 88 procent předsedů dozorčích rad u obecních firem s obratem nad 100 milionů korun. U firem vlastněných kraji byla v letech 2012 a 2013 pouze jedna výměna předsedy. Toto pozorování lze prý zřejmě vysvětlit skutečností, že volby v roce 2012 dopadly shodně s těmi v roce 2008, vládnoucí koalice se zásadně nezměnily, a tedy nebyl důvod reflektovat politické změny do řídících orgánů firem.

„Veřejné podniky jsou politicky ovládané, stejně jako státní instituce či samosprávy. Na rozdíl od nich však pro veřejné podniky platí slabší zákon o veřejných zakázkách a nepodléhají ani dalším kontrolním mechanismům. Případné korupční jednání proto je snazší právě v rámci veřejných podniků,“ uvedl Skuhrovec.

Zároveň veřejné podniky nakládají s prostředky srovnatelnými se samotným státem, jejich objem nadále roste, navzdory krizi a úsporám v samotné veřejné správě. „Nelze proto vyloučit hypotézu, že některé agendy jsou vyváděny z veřejné správy do těchto podniků, právě za účelem vyhnutí se kontrolním mechanismům,“ upozornila studie.

Veřejným podnikem je akciová společnost, společnost s ručením omezeným nebo státní podnik, kde má stát či municipalita nadpoloviční podíl, tedy jej fakticky kontroluje. To zahrnuje i zprostředkovaně vlastněné subjekty, například firmu ČD Cargo vlastněnou Českými drahami.