Vorlíčková: Projekt Opencard umíral, my chceme moderní kartu | E15.cz

Vorlíčková: Projekt Opencard umíral, my chceme moderní kartu

Vorlíčková: Projekt Opencard umíral, my chceme moderní kartu
Eva Vorlíčková
• 
ZDROJ: MHMP

Tereza Čapková

„Ekosystém“ Opencard tři roky chřadl a umíral, myslí si pražská radní pro informatiku Eva Vorlíčková. Projekt chce očistit a přivést k životu moderní dopravní a městskou kartu, kterou by mohli cestující využívat při cestách v Praze i napříč středními Čechami.

E15.cz: Spolu s primátorem Tomášem Hudečkem a dalšími radními jste obviněná v kauze Opencard. Primátor sdělil, že v případě, že bude obžalován, na svou pozici rezignuje. Zvažovala byste také rezignaci?

Celá kauza je tak absurdní, že k obžalobě podle mě nemůže dojít. Budu se proto rozhodovat až v případě, kdyby k ní opravdu došlo. Když jsem byla u výslechu, nic podobného mi nebylo naznačeno a věřím, že tady funguje spravedlnost.

E15.cz: Některé ze smluv, které uzavřel pražský magistrát v souvislosti s „kartou Pražana“ za vedení tehdejšího primátora Pavla Béma, mají být duplicitní. O jaké zakázky se jednalo?

Prověřujeme obrovské množství smluv a tohle je jedno z překvapení, které jsme objevili. Jde o duplicitní předmět činnosti, což znamená, že několika firmám byly zadávány ty samé zakázky na ten samý předmět činnosti. Šlo zejména o projektová řízení nebo konzultační služby. Analýzu jsem předala našemu odboru kontrolních činností, ať to prozkoumají a vyvodí z toho důsledky. Je možné, že budeme vyžadovat částky zpět. Zatím jsem ale nedostala odpověď.

E15.cz: Máte už vyčísleno, o kolik mohla Praha kvůli dvojitým zakázkám přijít?

Dohledala jsem věci asi za 30 milionů korun. Z mého pohledu není logické, aby projekt řídilo několik firem. To musí mít vždy pod palcem jedna.

E15.cz: Kdo je pod smlouvami podepsán?

Všechny zakázky se uskutečnily v období od roku 2007 do roku 2010, což byl ředitel odboru informatiky Václav Kraus. Pod jeho vedením stoupl rozpočet odboru informatiky dvojnásobně až trojnásobně. Největší částky šly do projektu Opencard, ale obrovské sumy si vzaly i další projekty. Haguess dostal asi 400 milionů korun a dalších 800 milionů šlo ven firmám „salámovou metodou“ nejenom z odboru informatiky magistrátu, ale také z Dopravního podniku hlavního města Prahy.

E15.cz: Antimonopolní úřad v srpnu zakázal pražskému magistrátu uzavřít smlouvu s vítězem tendru na služby při návrhu budoucího fungování karty opencard. Město u zakázky špatně uvedlo jeden z údajů. Už jste chybu napravili?

Proti rozhodnutí ÚOHS podáme rozklad. Chybný kód, který byl v tendru uveden, nemění smysl zakázky. Podle nás je důvod, proč antimonopolní úřad tendr nechce, irelevantní.

Eva VorlíčkováEva VorlíčkováAutor: MHMP

E15.cz: Jaké další funkce by měla karta „mít“?

Nejlepší forma, jak to zjistit, je soutěžní dialog, který jsme vybrali. Pro Prahu je prioritní mít moderní dopravní kartu, a pokud tam budou nějaké funkce navíc, bude to jedině dobře.

E15.cz: Můžete být konkrétnější?

Opencard znají občané především jako jízdenku. K tomu lze kartu v současnosti využívat i jako kartu do knihovny, parkovací kartu a průkazku na slevy. Tyto služby zachováme, ale nejsme úplně spokojeni s jejich používáním, a proto je budeme dále vyvíjet. Rozšířit možnosti nabití parkovací karty, dále rozvíjet slevy v městských institucích, umožnit co nejvíce funkcí online. K tomu chceme přidat nabíjení karty i pro nákup jízdenek a městských poplatků a umožnit dalším institucím a firmám využití opencard jako vstupní nebo identifikační karty. Už teď víme o případech, kdy třeba školy používají opencard pro vstup do místností nebo jako kartu do školní jídelny. Pro občany bude zajímavý i další rozvoj dopravy placený opencard mezi Prahou a Středočeským krajem, odkud hodně lidí do hlavního města dojíždí a kam zase mnoho Pražanů vyjíždí na víkendy.

E15.cz: Proč k rozšíření funkcí „karty Pražana“ nedošlo dříve?

My jsme k systému Opencard přišli v roce 2012 a nový ředitel odboru zjistil, že karta nebyla poslední tři roky vyvíjená. Nic se na ní neudělalo, a když se na podobném obrovském systému, takzvaném „ekosystému“ nic nedělá a řádně se neudržuje, začne umírat a postupně přestane plnit svou funkci. To, že k rozvoji doopravdy nedošlo, si vysvětluji i tím, že Praha s Haguessem uzavírala smlouvy vždy po dvou měsících na částku osm milionů korun. My jsme uzavřeli smlouvu na dva roky, vyjednali slevu a snažíme se její funkce rozšířit tak, aby byla pro obyvatele a návštěvníky Prahy více užitečná.

Autor: Tereza Čapková
 

Články odjinud

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!