Vývoz do Německa se vyšplhá na rekord, opět jej táhnou automobily

Výroba vozů Hyundai

Výroba vozů Hyundai Zdroj: ctk

Český export do Německa bude letos opět rekordní. Podle odhadů ekonomů se vyhoupne na 1,25 bilionu korun a meziročně stoupne o sedm až osm procent. Závislost českého exportu na německém trhu se letos dál mírně zvýší, stejně jako důležitost automobilového průmyslu.

„Vzhledem k tomu, že vývoz do Německa roste rychleji než celkový vývoz z ČR, mírně se zvýší podíl Německa na celkovém vývozu. Konkrétně na 32,3 procenta z loňských 31,8 procenta. Ve struktuře vývozu se dále mírně zvýší podíl strojů a dopravních prostředků, zejména díky automobilovému průmyslu,“ řekl ekonom společnosti Deloitte David Marek.

Německo představuje hlavní odbytiště pro české zboží. Například nošovický závod automobilky Hyundai od ledna do září dodal do Německa téměř 37 tisíc aut. „Německo je naším stabilním a spolehlivým trhem číslo jedna a stejně tomu bude jistě i v letošním roce. Meziročně za srovnatelné období leden až září stoupl počet vozů, dodaných do Německa, letos o 3,5 procenta,“ uvedl mluvčí automobilky Petr Vaněk.

Škoda Auto letos do září prodala v Německu podle údajů tamní asociace VDIK téměř 138 tisíc aut, meziročně o 6300 víc. Škoda je tak největší dováženou značkou na tamním trhu. Hyundai prodal ve stejném období na německém trhu celkem 81 tisíc aut.

Závislost roste

Loni český vývoz do Německa poprvé překročil hranici jednoho bilionu korun, měřeno přeshraniční statistikou zahraničního obchodu. Vývoz osobních aut z Česka k západnímu sousedovi letos zatím vzrostl meziročně o 16,7 procenta, export autodílů pak o 12,4 procenta.

Graphical visualization of Cz Exports

Nejen závislost českého exportu na Německu pomalu roste, zvyšuje se i podíl zemí celé EU na českém vývozu. Do zemí osmadvacítky míří letos 83 procent tuzemského vývozu. Loni to bylo 82 procent, v letech 2012 a 2013 81 procent. Stát přitom podporuje opačný trend - exportní strategie země na roky 2012-2020 stanoví 12 prioritních zemí pro export a všechny jsou mimo EU.

Ministerstvo chce větší pestrost

Ministerstvo průmyslu a obchodu ve snaze povzbudit chuť českých exportérů dovážet i na méně tradiční trhy mimo jiné obnovilo ve spolupráci s ministerstvem zahraničních věcí jednotnou zahraniční síť mimoevropských ekonomických zastoupení. „Nechceme, ani nedokážeme nakázat, kam mají firmy své produkty vyvážet. Situaci na řekněme 'exotičtějších', ale perspektivních trzích se snažíme dlouhodobě připravovat a rozvíjet, aby vstup na ně byl pro české podniky co možná nejbezpečnější a budeme v tom pokračovat i nadále,“ řekl náměstek ministra průmyslu Vladimír Bärtl.

Český export letos podle odhadů podnikatelských svazů dosáhne nového rekordu 3,8 bilionu korun, meziročně se zvýší o šest až sedm procent. „Celková hodnota exportu letos opět mírně vzroste. Tomu kromě faktorů jako je schopnost našich firem udržet si pozice na zahraničních trzích částečně nahrává na jedné straně nízce nastavený kurz koruny a na straně druhé i proaktivní politika vlády v ekonomické diplomacii,“ uvedl ředitel Sekce mezinárodních vztahů Svazu průmyslu a dopravy Lukáš Martin.

Podle místopředsedy Asociace exportérů Otty Daňka se struktura zahraničního obchodu v zásadě nemění. Stroje a dopravní prostředky v letošním roce tvoří necelých 55 procent z celkového exportu a došlo tak k nárůstu jejich podílu o zhruba jeden procentní bod.