Značka "Made in CzechoSlovakia“ se vrací. Tentokrát s velkým S

Oživení značky CzechoSlovakia podle České exportní banky (ČEB) navazuje na společné historické vazby zahraničního obchodu a výroby. Dohoda rozvíjí vzájemnou spolupráci při podpoře vývozu do třetích zemí, ve kterých exportéři budou moci navázat na tradici značky CzechoSlovakia, oproti minulosti zřejmě s velkým písmenem S.
Slovenský prezident Andrej Kiska přitom během červencové návštěvy Prahy obnovení kdysi prestižní exportní značky „Made in CzechoSlovakia“ odmítl. „Ta značka už je minulostí,“ poznamenal s tím, že každá země si nyní musí v zahraničí budovat své jméno.
„Cílem dohody o spolupráci je kromě rozšíření prostoru pro obě instituce v oblasti společných vývozních projektů a transakcí do třetích zemí i rozšíření možností pro spolupráci formou získávání informací o vhodných exportérech/importérech, případně při identifikaci vhodných společných projektů nebo transakcí,“ uvedl v tiskové zprávě ředitel odboru mezinárodních vztahů ČEB Petr Križan.
Vývoz s rizikem
Posláním státní ČEB je podpora vývozu do rizikovějších teritorií. Nejvíce úvěrů, až 44 procent, směřuje do Ruské federace. Na druhém místě je Turecko s 15 procenty, následuje Gruzie, Ázerbájdžán a Ukrajina. Ze zemí EU připadá nejvíce poskytnutých úvěrů na Slovensko - a to 16 procent.
Nejvýznamnějším exportním případem je dostavba třetího a čtvrtého bloku jaderné elektrárny Mochovce, výše úvěru dosáhne 630 milionů eur, tedy asi 17,3 miliardy korun. Více než polovina úvěrů České exportní banky se týká právě strojů a zařízení na výrobu energie.