Agentura AP se odvolává na informace Američanky žijící v Kchun-mingu, metropoli jihočínské provincie Jün-nan, která na svém blogu BirdAbroad fotograficky zdokumentovala tři obchody vydávající se za prodejní místa firmy Apple. Na snímcích jsou zaměstnanci v modrých tričkách s logem společnosti Apple v hovoru se zákazníky v prodejně vyzdobené reklamami na iPad 2.
Jenže podle oficiálních stránek firmy Apple má výrobce iPhonů a dalších populárních technologických přístrojů v Číně pouze čtyři firemní obchody, dva v Pekingu a dva v Šanghaji. Má i síť dalších autorizovaných prodejců, zmíněná trojice obchodů v Kchun-mingu ale mezi nimi není.
Americká blogerka si v prodejnách všimla několika rozdílů proti obvyklým standardům firemních obchodů Applu.
„Celé to vypadalo jako obchod firmy Apple. Bylo tam klasické točité schodiště, jaké bývá v těchto obchodech, a nahoře místa k sezení. Zaměstnanci měli dokonce taková ta modrá trička a ony velké jmenovky na krku,“ napsala autorka blogu.
Falešný firemní obchod Applu v Kchun-mingu
„Něco tady ale nebylo v pořádku; kupříkladu schodiště bylo dost nekvalitní. Také vymalováno bylo nepořádně. A navíc firma Apple nikdy neoznačuje své obchody nápisem 'Apple Store', ale jen symbolickým obrázkem ovoce,“ dodala.
„Firma Apple nikdy neoznačuje své obchody nápisem Apple Store“
Falešný obchod Applu v v Kchun-mingu.
Ani zaměstnanci nemají tušení, že nepracují pro Apple
Blogerka uvádí, že na první pohled je iluze autorizované prodejny vytvořená velmi věrně. Glosuje, že obchody byly vytvořeny tak přesvědčivě, že dokonce i zaměstnanci se zdáli být přesvědčeni, že pracují pro Apple.
Manažer autorizovaného prodejce výrobků firmy Apple v Kchun-mingu jménem Čang agentuře AP řekl, že většina zákazníků nemá tušení, že tyto obchody jsou falešné. Přitom někteří jejich zaměstnanci podle něj „neumějí ani pořádně zacházet s počítačem a neznají všechny funkce mobilního telefonu“.
„V Kchun-mingu je takovýchto falešných obchodů čím dál víc. Ačkoli mnohé z nich prodávají skutečné produkty firmy Apple, některé z těchto produktů nebyly dovezeny legálně. A také cena je vyšší,“ upozornil Čang.
Vyrůstající falešné obchody svědčí o pomalém pokroku čínské vlády v boji s pirátským zbožím, které komplikuje vztahy Číny s jejími obchodními partnery. Čínský ministr obchodu Čchen Te-ming nicméně letos slíbil americkým činitelům, že probíhající série razií proti pirátským produktům přinese trvalé výsledky.