Dropbox se zatím na burzu nechystá, vydělává dost a další investory nepotřebuje

Dropbox aplikace pro mobilní telefon, v pozadí na PC

Dropbox aplikace pro mobilní telefon, v pozadí na PC Zdroj: Ian Lamont

Téměř desetiletý „startup“ pro cloudovou synchronizaci souborů - Dropbox, který je k dispozici pro všechny možné operační systémy a zařízení, je stále soukromou společností. A podle zakladatele Drewa Houstona to zatím tak zůstane i do budoucna.

Dropbox má aktuální hodnotu kolem deseti miliard dolarů a mezi největšími investory je jak Sequoia Capital nebo Accel Partners, tak třeba i dva členové skupiny U2. Zatímco dřívějším trendem bylo se dostat na burzu, nyní se začíná u mnoha startupů objevovat odsunutí tohoto cíle na vedlejší kolej.

Oficiální burza má totiž své problémy, kvůli kterým například i Michael Dell přivedl firmu zpět do soukromých rukou. Zatímco dříve byla burza způsobem, jak získat rychle velké peníze na velký rozmach, dnes tuto potřebu zastanou venture fondy a bez špatné fluktuace dle aktuálních zpráv, kterými je běžná burza silně ovlivněná. To umožňuje řešit náročnější úkoly, které zaberou delší čas a bez strachu z aktuální ceny akcií.

Šéf Dropboxu v rozhovoru na technologické konferenci Bloombergu prozradil, že Dropbox má více než 500 milionů uživatelů a pozitivní cash-flow, takže nepotřebuje jít ani na burzu a nevyžaduje ani další investici. Dokáže se tak uživit sám díky zákazníkům a uživatelům.

I když se v oblasti cloudové synchronizace souborů objevilo hodně konkurentů – Google, Amazon, Microsoft nebo Apple, Dropbox si drží hlavně u koncových zákazníků velmi slušný podíl na trhu. V případě firemních už je to horší, má jich totiž pouze 150 tisíc. Na tento segment se specializuje například Box, který už je na burze.

Dropbox ale bude mít obecně velmi těžké se prosadit ve firemní sféře, na kterou cílí třeba i Microsoft a Google s komplexními balíčky s dalšími službami jako je pošta, správa dokumentů, komunikačními nástroji a podobně. Dropbox sice zkoušel na trh přijít i s dodatečnými aplikacemi i s podporou spolupráce na jednom dokumentu a podobně, ale koncem minulého roku zrušil například vlastní aplikace Mailbox pro správu emailů a Carousel pro fotografie a video.

Podle šéfa Dropboxu to byl ale nutný krok. I když měly aplikace miliony uživatelů, neměly potřebný trend a škálu, která by se vyrovnala samotnému Dropboxu. Je tak otázkou, jestli se Dropboxu podaří udržet pozici i do budoucna, protože samotné ukládání a synchronizace souborů už postupně přechází do období, kdy je automatickou součástí například i operačních systémů a existuje i řada velmi dobrých open source řešení.