Obuvnickým firmám se daří. Levného dovozu z Číny už se nebojí

Obuvnické firmy na Zlínsku, které přežily, nemají o práci nouzi.

V obuvnickém průmyslu pracovaly na Zlínsku v osmdesátých letech desítky tisíc lidí, dnes jsou jich jen desítky. Krach obuvnického gigantu Svit a invazi levných bot z Číny v devadesátých letech přežilo jen pár výrobců. Těm se ale dnes daří dobře. Třeba slavičínský Prabos každý rok vyrobí stovky tisíc párů. Vojenské boty ze Slavičína obouvají svým mužům armády nebo hasičské sbory po celé Evropě.

„Prestižky“ bodují

V areálu zlínské obuvnické továrny je to slabší. Přitom ještě během roku 1989 tu výrobní linky opustilo šestatřicet milionů párů bot. O dvacet let později jich firma Moleda, nyní největší výrobce sídlící v prostorách bývalého Svitu, udělala sto šedesát tisíc.

Nejúspěšnějším modelem Moledy je bota Prestige. Tenisky, kdysi známé jako „lendlovky“, se ve Zlíně vyrábí už od roku 1984. I když se na „prestižky“ spousta lidí dívá s pohrdavým úšklebkem, paradoxně se jich vyrábí stejně jako před čtvrtstoletím. „V roce 2007 jsme nestíhali. Vyrobili jsme sto devadesát tisíc párů prestižek, to je absolutní rekord za celou dobu, co se tato bota vyrábí. Ukázalo se, že český zákazník je velice konzervativní. I když jsme zkoušeli experimentovat s jinými modely, není nad klasickou modro-bílou prestižku,“ upozorňuje ředitel Moledy Jaroslav Navrátil.

Nástupu ekonomické recese se nebál, očekával ji. „Sice nám výroba mírně klesla, ale zase jsme díky tomu získali čas a můžeme zkoušet nové věci. Rozjeli jsme projekt Navrhni si vlastní prestižku,“ dodává Navrátil. Ten má přilákat nové zákazníky.

Kromě starší generace, která si boty kupuje už po desetiletí, totiž přibývá mladých lidí, kterým učaroval retro styl. Na webu si mohou vytvořit vlastní pestrobarevnou kombinaci známé boty. Každý měsíc jeden návrh, který vyhraje v hlasování čtenářů webu, pro vítězného autora v Moledě vyrobí. Ty nejlepší modely pak chtějí dělat v menších sériích.

A pokud bude mít projekt úspěch, půjdou ještě dál. „Chceme dopřát radost z originálních bot každému, kdo hledá něco exkluzivního. Doufáme, že jednou dospějeme k tomu, abychom mohli vyrobit vlastní navrženou botu pro všechny zájemce,“ říká obchodní ředitelka Jolana Němcová. Takový originální pár ale přijde i na pár tisíc.

Nedávno dala Moleda na trh nový sportovní model bot. Nosí je třeba český hiphoper Orion a Moleda dokonce pomýšlí na vývoz do Spojených států. „Vystavovali jsme tuto botu na největším veletrhu golfových potřeb, který se koná v americkém Orlandu. Zájem byl nečekaný,“ podotýká Navrátil. Na své show bude tenisky ze Zlína propagovat David Oggie Ogron, který se pyšní titulem „nejrychlejší golfista světa“.

Sází na dětské botičky

Loňská ekonomická recese se příliš nedotkla ani dalších obuvnických firem. „Nemáme problémy s odbytem. Naopak jsme zavedli nové vzory a technologie,“ uvedla Romana Valenčíková z obchodního oddělení továrny Fare, která ve Valašských Kloboukách zaměstnává padesát lidí. Zaměřuje se hlavně na výrobu kvalitních dětských botiček.

„V únoru jsme měli velký úspěch na brněnském veletrhu Kabo, kde jsme představili novou řadu dětských zimních bot Polaris. Mají speciální membránu, která ochrání nožku i v těch nejnepříznivějších podmínkách,“ dodává Valenčíková.

Dětské boty s certifikáty zdravotní nezávadnosti jsou dnes pro české výrobce jistotou, na kterou se mohou spolehnout. „Doby, kdy lidé kupovali ty nejlevnější boty na tržištích, jsou pryč. Bohužel jedna generace dětí má nenávratně zničené nohy,“ myslí si ředitel Moledy Navrátil.

Podle něj se lidé poučili a raději sáhnou po českých botách, které vydrží a jsou pohodlné. Týká se to především dětské obuvi. „Dnešní maminky si raději dvě stovky připlatí za boty, které mají obrázek žirafy potvrzující zdravotní nezávadnost,“ říká Navrátil. Asijští výrobci podle něj zdaleka nedosáhli úrovně, kterou nabízí čeští obuvníci.