Praha se majitele opencard nezbaví, Lítačka má využívat jeho software
Opencard vlastní asi 1,2 milionu lidí a Praha za ni zaplatila 1,7 miliardy korun. Lítačka by měla opencard nahradit v polovině letošního roku. Lítačku dnes několik hodin kritizovali pražští zastupitelé.
Případným zavedením Lítačky se hlavní město nezbaví majitele opencard. Firma eMoneyServises vlastní DOS, který využívá dopravní podnik a má na něj licence do roku 2055. Dopravní podnik může systém provozovat, avšak v případě poruchy jej může podle autorského zákona opravit pouze EMS.
„Praha a dopravní podnik má na základě licencí pouze právo náš software užívat, nikoliv do něj nahlížet nebo jej přizpůsobovat. Pokud by do něj Praha chtěla napojit Lítačku, znamená to úpravu softwaru,“ řekl mluvčí EMS Martin Opatrný.
Projekt Lítačky představila primátorka v pondělí. Kartu má spravovat Praha a její vytvoření podle Krnáčové nebude stát více než deset milionů korun. Název karty, proti kterému se zvedla nevole Pražanů, prý ještě není definitivní. Přechod na novou kartu nemají údajně Pražané poznat.
Zastupitelé také kritizovali fungování magistrátní komise pro ICT a městské firmy Operátor ICT, která Lítačku vytvářela. Podle nich nefungují transparentně
Opozice na dnešním jednání zastupitelstva několik hodin kritizovala Krnáčovou za způsob přípravy Lítačky. Projekt připravovala v utajení, a právě to je podle zastupitelů největším problémem.
Vytvoření karty nazvali partyzánštinou a rovněž zpochybnili to, že karta vyřeší problém s opencard. Vznesené dotazy zastupitelů Krnáčová nezodpověděla. Řekla pouze, že zamýšlela vytvořit projekt, kdy by Praha nebyla „ždímána“.
Zastupitelům se ale nelíbil způsob, jak kartu tvořila. „Vy jednáte stylem: Přátelé věřte mi, ale na nic se neptejte a já to vyřeším. Vy jste tento projekt nepředložila nikomu a přinesla jste černou krabici,“ řekl opoziční zastupitel Tomáš Jílek (TOP 09). Bývalý primátor Tomáš Hudeček řekl, že primátorka lže v případě, když uvádí, že náklady karty jsou do deseti milionů. Podle něj je třeba započítat peníze vynaložené na dosavadní fungování opencard a další nároky EMS.
Zastupitelé také kritizovali fungování magistrátní komise pro ICT a městské firmy Operátor ICT, která Lítačku vytvářela. Podle nich nefungují transparentně. Komise pro ICT se podle Jílka neschází a fungování firmy Operátor ICT se měnilo, aniž to radní či zastupitelé projednali.
Projekt opencard vznikl za primátora Pavla Béma (ODS). Původně měla karta fungovat nejen jako tramvajenka, ale také měla nabízet slevy na vstupy a sloužit jako mikropeněženka. To se nestalo.
Pavel Páral: Jak pražská Opencard dolítala