Recenze: Tvář vody aneb fantaskní del Torova pocta outsiderům

Tvář vody

Tvář vody Zdroj: Cinemart

Oscarový favorit nominovaný na třináct sošek, Tvář vody v režii mexického vizuálního mistra Guillerma del Tora, formou fantaskní smutné retro pohádky vypráví o menšinách, kterých si Trumpova Amerika nevšímá.

Na posledním benátském festivalu se objevily dva filmy přímo inspirované prezidentským sloganem Donalda Trumpa Make America Great Again, které komentář současné nálady v zemi zabalily do žánrového retra z americké minulosti. Suburbicon zapadl jako pokus spojit politický styl George Clooneyho s černou komedií bratrů Coenů. Tvář vody naopak k vítězství benátského Zlatého lva přidala třináct nominací na Oscara, Zlatý glóbus za režii a hudbu a další ceny.

Její hlavní autor Guillermo del Toro by se tak brzy mohl stát dalším mexickým režisérem s Oscarem, velké překvapení by nebylo ani vítězství celého filmu. Příběh o němé dívce a její romanci s vodním mužem, kterého potkala v tajné vládní laboratoři, má k tomu náležitě vhodný obsah i vizuál.

Del Toro, zároveň spoluautor scénáře, podobně jako ve svém dřívějším snímku Faunův labyrint používá fantasy s pohádkovým nádechem ke konfrontaci s nebezpečnou maskulinitou. Tu tady reprezentuje Michael Shannon ve své typické roli tvrdého, mírně vyšinutého, ambiciózního a odhodlaného agenta, dohlížejícího na vrcholu studené války na zkoumání zajatého vodního tvora. Proti bílému heterosexuálnímu Američanovi tu stojí výstavní skupina outsiderů, v níž kromě němé ženy a aquamana nechybí černoška, homosexuál a komunista.

Kennedyovská Amerika je ukázána jako země nebezpečných dobrodružství, o něco líbivější a méně děsivá než frankistické Španělsko, ale stále s nádechem smutku a deště. Tvář vody si vypůjčuje i některé zvraty z Faunova labyrintu. S dospělou hrdinkou Sally Hawkinsové (která jako většina herců velmi dobře předvádí něco, co už od ní bylo možné vidět) do filmu ovšem vstupuje také sexualita a láska, s níž na plátno postupně vniká i červená barva.

Barevné konstelace převážně modré a zelené, okouzlující výprava, typická jemně romantická hudba Alexandre Desplata, Del Torův značkový cit pro obraz a atmosféru umožňují ponořit se do této podívané jako do příjemné koupele, i přes její studené spodní melancholické proudy. Del Toro dokáže kriticky komentovat iluzorní vzpomínky na skvělou minulost velmoci a zároveň se nostalgicky ohlížet po minulosti filmu, jeho novinka obsahuje i vyznání lásky hollywoodským muzikálům. A k tomu vyzývá k solidaritě vyděděnců, jimž takzvaní vzorní občané nechtějí porozumět, jen se jich touží zbavit.

Tvář vody
(fantasy romance, USA, 123 minut)
Režie: Guillermo del Toro