Spotify se daří, má 50 milionů platících uživatelů

Spotify (ilustrační foto)

Spotify (ilustrační foto) Zdroj: CC BY-NC-ND 2.0: Scott Beale via Flickr

Služba Spotify na iPhonu 5
Spotify
3
Fotogalerie

Hudební streamovací služba překonala další milník. Začátkem března ji používalo už 50 milionů platících uživatelů. To sice znamená mírné zpomalení růstu, v současnosti však nemá výraznějšího konkurenta. I přesto se ale firma dále topí ve ztrátě. 

Hudbu na Spotify mohou uživatelé poslouchat také zdarma, nicméně mezi skladby je vkládána reklama, například v mobilní aplikaci můžou uživatelé písničky poslouchat pouze podle náhodného výběru. Proto čím dál tím více uživatelů raději službě platí, což jim umožňuje využívat veškerých funkcí aplikace. V červnu roku 2015 bylo platících uživatelů 20 milionů, loni v září již 40 milionů.

Největší konkurent Apple Music má asi 20 milionů uživatelů. Apple však svou službu rozjel před necelými dvěma lety, zatímco Spotify funguje od října 2008, kdy aplikaci uvedl její autor, Švéd Daniel Ek.

Otázkou však zůstává, zda se v blízké době Spotify dostane do zisku. Podle posledních čísel z roku 2015 měla sice služba příjmy ve výši 2,2 miliardy dolarů, skončila však ve ztrátě 194 milionů dolarů. Tedy téměř pět miliard korun.

Důvodem jsou především vysoké platby nahrávacím společnostem a umělcům.K nim totiž putuje 80 procent veškerých peněz, které Spotify vydělá. V současnosti téměř tří čtvrtě uživatelů aplikaci používá zdarma, právě ti však pro firmu znamenají největší ztrátu. V roce 2015 totiž dokázala služba na reklamě od inzerentů vybrat pouze 220 milionů dolarů, tedy zlomek celkových příjmů. 

Pomoci získat potřebné finance by Spotify mohl vstup na burzu, který se očekává letos nebo v příštím roce. Zástupci služby však nechtěli tyto informace během minulého týdne nijak komentovat. To však neznamená, že by Spotify nechystalo novinky. Tou první je stěhování vedení firmy do New Yorku, kde che otevřít až tisíc nových pracovních pozic. V současnosti běží také zkušební provoz streamování hudby bez ztrátové komprese, což by měli ocenit především profesionálové a nároční posluchači.

Podle poslední analýzy má Spotify hodnotu přibližně 8,5 miliardy dolarů, což z něj dělá jeden z největších evropských startupů.