Tahákem veletrhu IFA jsou chytré televize s internetem | E15.cz

Tahákem veletrhu IFA jsou chytré televize s internetem

Tahákem veletrhu IFA jsou chytré televize s internetem
televize, Samsung
• 
ZDROJ: ctk

ČTK, krb

Největším hitem 51. ročníku předního veletrhu zábavní a spotřební elektroniky IFA, který dnes startuje v Berlíně" jsou Chytré televize", které disponují propojením s internetem. Na výstavu letos přijelo představit své novinky z oblastí jako jsou počítačové tablety, smartfony či čtečky elektronických knih, rekordních 1441 vystavovatelů. Česko je letos podle údajů pořadatelů zastoupeno pouze českými divizemi nadnárodních společností.

Pro současného člověka je nesmírně důležité být stále a všude online a výrobci vycházejí spotřebitelům vstříc. Dokládá to jeden z hlavních hitů veletrhu, kterým jsou chytré nebo též hybridní televizory. Stejně jako jejich telefonní obdoby kombinují svou dosavadní funkci s přístupem na internet pomocí stahovatelných aplikací známých z chytrých mobilů.

Během několika vteřini se tak divák může v televizi podívat na e-maily, spojit se s přáteli na sociální síti nebo webovým telefonem, a pak si z internetové media knihovny pustit svůj oblíbený seriál nebo hudbu. Samozřejmostí je u těchto výrobků bezdrátové napojení na notebook, tablet či chytrý telefon, které mnohdy nahrazují i klasický dálkový ovladač.

„Smart televize vám dokáže dodat obsah přesně podle vašeho přání,“ vysvětlit český zástupce jihokorejské společnosti Samsung na veletrhu Ondřej Lukáč. V Česku jsou podle něj na trhu tyto televize od jara a vedle cizojazyčných aplikací jako YouTube nebo BBC jsou pro ně k dispozici i první české. „My máme od června spuštěnou aplikaci videopůjčovny a v ní si uživatel za poplatek kolem 40 až 50 korun stáhne 24hodinovou licenci na film podle svého přání,“ popsal, jak funguje chytrá televize.

Šéf Společnosti pro zábavní a komunikační elektroniku (GFU) Rainer Hecker dodává, že letos se prodá na celém světě zhruba 40 milionů těchto přístrojů, což bude představovat 53 procent všech prodaných televizních přijímačů. Centrální svaz elektrotechnického a elektronického průmyslu (ZVEI) předpokládá, že celosvětové tržby za ně dosáhnou tří miliard eur (72,6 miliardy korun).

Tomu odpovídá i pozornost, jakou novému fenoménu věnují přední světoví výrobci. Nějaký druh „SmartTV“ nechybí v nabídce snad žádného velkého hráče na trhu - čtveřice z nich - Philips, Sharp, LG a Loewe - se dokonce spojila, aby společným programovým rozhraním usnadnila vývoj nových aplikací pro tyto přístroje.

Kocour - Apple na veletrhu chybí, "myši mají pré"

Tradičně velká konkurence je mezi tablety. Jejich výrobci chtějí využít nepřítomnosti jedničky na poli plochých přenosných počítačů, americké firmy Apple, a prezentují své poslední odpovědi na její úspěšný iPad 2. Velkou pozornost poutá především Samsung, jehož Galaxy Tab 10.1 minulý týden v Německu dočasně zakázal prodávat tamní soud. Vyhověl tak stížnosti Applu, podle něhož je jihokorejská novinka prakticky okopírovaným iPadem. Místo něj tak Samsung vystavuje starší typ 7.7. Kromě něj představuje také syntézu tabletu a smartfonu nazvaný Galaxy Note. Tato novinka je sice primárně určena jako digitální zápisník, k čemuž je vybaven i speciální tužkou, lze s ním ale také telefonovat.

Své vůbec první dva tablety s OS Android od Google, předvádí japonský výrobce Sony. Ten vsadil na skladnost a jeho Tablet P tvoří dvě obrazovky, jež je možné sklapnout a strčit do kapsy jako mobil.

Že propojování s internetem není doménou jen zábavní techniky, dokazuje v Berlíně americká automobilka Ford. Ta přivezla svůj model Focus napojený na komunikační systém SYNC a vybavený funkcí automatického nouzového volání, která sama přivolá pomoc, například když se aktivují airbagy. Na trh v Evropě ho chce uvést příští rok.

Nechybí ani hlavní lákadlo posledních ročníků veletrhu, 3D ploché obrazovky. Hned několik výrobců se tento rok prezentuje produkty, k jejichž sledování už nejsou potřeba 3D brýle, například japonská Toshiba nebo nizozemský Philips. Jejich konkurent Sony naopak sází na „kino na hlavě“, futuristické 3D brýle se zabudovanými sluchátky, které divákovi simulují pocit, že se kouká na velké plátno.

Organizátoři IFI věří, že minimálně zopakují loňský rok, kdy se na berlínském výstavišti uzavřely obchody v odhadované výši 3,5 miliardy eur (84,7 miliardy Kč) a jeho branami prošlo 235 tisíc návštěvníků.

Autor: ČTK, krb
 

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Video

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!