V Evropě je osmdesát hal pro deset tisíc a více lidí. A další přibývají

Jedna z nejnovějších evropských hal First Drive Arena
v Leedsu lákala publikum například na představení týmu pro Tour de France

Jedna z nejnovějších evropských hal First Drive Arena v Leedsu lákala publikum například na představení týmu pro Tour de France Zdroj: profimedia.cz

Na konci loňského roku se i přes protesty místních začalo pod lžícemi bagrů poroučet k zemi kultovní výstavní a koncertní místo, londýnský Earls Court ve stylu art deco. Roli podobných vysloužilců přebírají nové moderní haly, které vznikají v posledních letech, jako například v Leedsu či Krakově. Místo na trhu multifunkčních hal totiž podle expertů stále je.

V Evropě stojí osmdesát hal s kapacitou převyšující deset tisíc míst. Čtyři z nich se nacházejí v České republice v čele s pražskou O2 arenou. Hala, kvůli jejíž výstavbě a financování zkrachoval sportovci vlastněný loterijní kolos Sazka, je společně s Arenou v Záhřebu a kapacitou pro 18 tisíc návštěvníků po Londýně, Bělehradě a Lisabonu čtvrtou největší v Evropě.

I díky krakovskému stánku se základní kapacitou 15 tisíc lidí se průměrná kapacita evropských hal loni zvýšila o necelá dvě procenta na 14 291 sedadel. Celkem tak haly v Evropě nabízejí přes 1,1 milionu sedadel.

Návštěvnost klesá

„V nedávné době bylo v Evropě postaveno několik nových hal, které mají na odvětví výrazný dopad. To naznačuje, že evropský trh multifunkčních hal není saturován,“ uvedla společnost EY Valuations v analýze trhu, kterou má deník E15 k dispozici.

Časté změny názvů hal i dalších sportovišť známe spíše z tuzemska. V tomto případě jde o změnu názvu berlínské areny. Logo O2 letos v srpnu nahradil Mercedes-BenzČasté změny názvů hal i dalších sportovišť známe spíše z tuzemska. V tomto případě jde o změnu názvu berlínské areny. Logo O2 letos v srpnu nahradil Mercedes-Benz | profimedia.czČasté změny názvů hal i dalších sportovišť známe spíše z tuzemska. V tomto případě jde o změnu názvu berlínské areny. Logo O2 letos v srpnu nahradil Mercedes-Benz

Podle analýzy ale loni zároveň klesla celková návštěvnost o dvě a půl procenta na 30,9 milionu lidí. Snížila se návštěvnost jak hudebních představení, která tvoří základ programu multifunkčních hal a na návštěvnosti se podílejí téměř polovinou, tak ostatních představení.

Kapacita největších multifunkčních hal v Evropě*
JménoMěstoKapacita
The O2 Londýn 23 000
Kombank Arena Bělehrad 20 000
MEO Arena Lisabon 20 000
Arena Zagreb Záhřeb 18 000
O2 arena Praha 18 000
Bercy Arena Paříž 17 000
Mercedes-Benz Arena Berlín 17 000
Palau Sant Jordi Barcelona 17 000
O2 World Hamburg Hamburk 16 000
Wiener Stadthalle Vídeň 16 000

*členové European Arenas Association

Pokles návštěvnosti se týkal i jiných než hudebních představení, nicméně průzkum ukazuje, že provozovatelé arén se chtějí v budoucnu více zaměřit právě na sportovní či jiná zábavní přestavení, uvádí analýza. „V tomto sektoru spatřují větší prostor pro růst než v sektoru hudebním, který je limitován potřebou dlouhodobého plánování koncertů jednotlivých umělců,“ dodává.

Londýnská arena The O2, která byla dokončena v roce 2007, platí za nejvytíženější koncertní scénu na světě.Londýnská arena The O2, která byla dokončena v roce 2007, platí za nejvytíženější koncertní scénu na světě. | profimedia.czLondýnská arena The O2, která byla dokončena v roce 2007, platí za nejvytíženější koncertní scénu na světě

Náplastí pro provozovatele může být fakt, že naopak stoupla průměrná cena vstupenky na koncerty světových hvězd i těch méně známých jmen. Průměrné vstupné na koncert stouplo o více než šest procent na 50,9 eura, přičemž zároveň poprvé tento ukazatel překročil hodnotu půl sta eur. To je hranice, která může mít vliv nejen na poptávku, ale i na očekávání majitelů takto cenných vstupenek.

Podle analýzy a průzkumu magazínu IQ je nejdůležitějším faktorem ovlivňujícím podnikání multifunkčních hal právě cena vstupného. Druhým hlavním faktorem je konkurence ostatních arén. Roli hraje i to, jak se daří ekonomice daného státu. Haly se ale kromě nejširšího publika soustředí i na služby pro VIP klienty, v nichž spatřují konkurenční výhodu. „Cílem je nabídnout co nejpestřejší program tak, aby si vybral opravdu každý. V neposlední řadě příjmy doplňují i velké firemní akce, na které se vstupenky pro veřejnost vůbec neprodávají,“ potvrdil deníku E15 i šéf O2 areny Robert Schaffer.

Kapacita multifunkčních hal v Česku
JménoMěstoKapacita
O2 arena Praha 18 000
Tipsport Arena Praha 10 350
Tipsport Arena Pardubice 10 190
Ostrava Arena Ostrava 9550
Home Credit Arena Liberec 9000
Home Monitoring Arena Plzeň 8420
DRFG Arena Brno 7200
Budvar Arena České Budějovice 6420
KV Arena Karlovy Vary 5870
Incheba Arena Praha 5000

Robert Schaffer: Program nemůže stát na hokeji a koncertech

Ředitel pražské O2 areny Robert SchafferŘeditel pražské O2 areny Robert Schaffer | betsportr

Letošní rok bude pro pražskou O2 arenu díky hokeji a atletice rekordní, říká ředitel čtvrté největší multifunkční haly v Evropě Robert Schaffer.

E15: Mění se nějak v poslední době struktura příjmů haly z koncertů ve srovnání s příjmy ze sportovních akcí?

Dlouhodobě se struktura příjmů výrazně nemění. Výjimkou je letošní rok, kdy O2 arena hostila dvě velké sportovní akce – evropský halový šampionát v atletice a především květnové mistrovství světa v hokeji. To bylo svým charakterem a koncentrací do sedmnácti dní největší akcí pořádanou v O2 areně. Logicky tak navýší podíl sportovních akcí z hlediska příjmů.

E15: Vystačí si hala do budoucna jen s koncerty a hokejem, nebo se poohlíží i po dalších zdrojích příjmů – a pokud ano, po jakých?

O2 arena je multifunkční hala, její program nikdy nebyl postaven jen na hokeji a koncertech, byť jsou to základní stavební kameny. Pravidelně program doplňují i jiné akce jako například motorkářská FMX Gladiator Games či třeba dětská nebo kouzelnická show. V poslední době tak, jak se daří českému tenisu, pravidelně hostíme i různá kola Fed Cupu a Davis Cupu.

E15: Loni navštívilo O2 arenu šest set tisíc lidí, zhruba o čtyři procenta méně než předloni. Kolik by to odhadem mohlo být letos? Co je důvodem případného nárůstu či poklesu?

Přesnější odhad je v tuto chvíli těžký, protože jsme vlastně na startu podzimní sezony a akce stále přibývají. S jistotou ale můžeme říct, že z hlediska návštěvnosti prožíváme rekordní rok. Opět je to dáno především hokejovým šampionátem – O2 arena hostila 34 zápasů, které vidělo na půl milionu lidí. Z dlouhodobého hlediska bylo důležitým momentem, že se v aréně po sestupu HC Slavia podařilo udržet nejvyšší hokejovou soutěž. Slavia zajišťovala ze zhruba stovky akcí konaných ročně v O2 areně necelou jednu třetinu. Teď podobnou porci akcí bude zajišťovat HC Sparta.