Tomáš Hudeček: Otázek bez odpovědí jsou na magistrátu stovky

Tomáš Hudeček

Tomáš Hudeček Zdroj: E15, Michael Tomes

Sen o nezadlužené Praze si její obyvatelé budou muset nechat ještě nějaký čas jen zdát. Na rozsáhlé projekty nejsou peníze, nová koaliční rada ODS a TOP 09 si velmi pravděpodobně bude muset vzít další úvěry. „Když bývalý primátor tvrdil, že dluhy snižuje, byl to politický podvod, protože bylo jasné, že za zády číhají mnohamiliardové investice,“ říká první náměstek současné hlavy města Tomáš Hudeček (TOP 09).

* E15: Původním povoláním jste učitel, věnujete se také tanci, pocházíte z Olomouce. Proč se politicky angažujete právě v Praze?

Tanec byl mým sportem do roku 2005, pak jsem trénoval taneční páry. Už dva roky to ale nedělám, není na to čas. Vedle toho jsem učil dvě stovky studentů každý semestr na Karlově univerzitě, takže toho bylo dost. S příchodem do politiky bylo třeba ubírat. Na univerzitě stále působím, byť mám velmi malý úvazek, za který nepobírám plat.

* E15: A čím vás tedy zaujala politika?

Nikdy jsem nepředpokládal, že z Olomouce odejdu. Moje tehdejší přítelkyně ale chtěla studovat tlumočnictví, což je možné jen v Praze. Takže jsme se sem v roce 2002 přestěhovali. V politice se angažuji poslední dva roky. Hlavním impulzem byly obavy ze zadlužování státu, tedy z vítězství ČSSD v té době vedené Jiřím Paroubkem. Když byla založena TOP 09, poslal jsem přihlášku. Myslel jsem, že budu pomáhat s roznášením letáků nebo něčím podobným. To, co následovalo, byl kontinuální vývoj.

* E15: Spíš bych to nazval raketovou kariérou. Za dva roky jste se z řadového člena stal prvním náměstkem pražského primátora.

Jako raketovou kariéru to určitě nevnímám, je za tím spousta práce. Člověk téměř není doma, stále něco dělá. Ať už pracuje jako opoziční zastupitel, nebo jedná o koalici.

* E15: A věřil byste přede dvěma lety někomu, kdo by vám řekl, že budete náměstkem primátora?

To určitě ne.

S našeptávači nic neprosadíme

* E15: Řada politiků říkala, že o námluvách mezi ODS a TOP 09 věděla týdny, dokonce měsíce dopředu. Jak dlouho bylo jasné, že modrooranžová rada skončí?

To také vnímám jako přirozený vývoj. Už v okamžiku, kdy koalice ODS a ČSSD vznikla, bylo zjevné, že v obou stranách jsou lidé, kteří jsou proti. Někdo to říkal nahlas, jiní to demonstrovali méně. Že se jim koalice příliš nedaří, mě bylo jasné už v květnu, kdy jsem jako předseda kontrolního výboru začal docházet na jednání rady. Začaly se hýbat ledy. Že nakonec vystoupí předseda pražské ODS a řekne, že je konec, a pak se cosi semele, je ale jiná věc.

* E15: Takže vás události z onoho posledního týdne překvapily?

To šlo strašně rychle. Ale celkový vývoj k tomu směřoval dlouhodobě.

* E15: Poslední fáze vzniku nové koalice překvapila i ty, kteří si ještě několik dní předtím mysleli, že mají otěže pevně v rukou. Mám na mysli ranní podpis koaliční smlouvy mezi křídlem primátora Bohuslava Svobody a TOP 09. Bylo to tak, že jste dali ODS nůž na krk: buď podepíšete hned, anebo si dál vládněte s ČSSD?

Snažili jsme se zamezit tomu, aby se neopakovala situace z loňska, kdy se na oko jednalo, ale všechno už bylo předem domluvené. TOP 09 musela převzít iniciativu, protože jinak by se opět ocitla v defenzivě. Není to tedy tak, jak se píše v novinách, že se v ODS povedl převrat.

* E15: Někteří z pražských politiků TOP 09 prohlásili, že ODS a konkrétně primátor Svoboda s kmotry nezametou. Prý to leží na bedrech vaší strany. Máte stejný názor?

Buď v opozici křičíte, že je všechno špatně, a i když jste relativně čistou osobou, čelíte tlakům, že jenom prezentujete sama sebe a nic neděláte. Druhou variantou je sednout si k tomu veslu a něco udělat. Myslím, že je lepší být odpovědný za to, co děláte. Radní za TOP 09 nebažili po funkcích. Jde nám o změnu a uděláme pro to maximum.

* E15: Co říkáte na odhady, že vaše spojenectví s ODS vydrží půl roku nebo možná rok?

Pokusíme se, aby vydrželo co nejdéle. Zdeněk Tůma říká, že pokud se chtějí dva lidé dohodnout, tak se dohodnou. Když tam ale budou fungovat nějací našeptávači, kteří tomu budou bránit, tak změny neprosadíme.

Drastické zdražování nehrozí

* E15: Co bude obsahovat programové prohlášení nové rady?

Každý radní dostal za úkol předložit svou vizi, další směřování svého rezortu. Podrobnosti zatím neprozradím, zveřejníme je za týden. Nebude to zcela standardní programové prohlášení, které se opírá o takové ty věci, že radní na začátku svého funkčního období řeknou, co udělají, aby si to nakonec odškrtávali a chlubili se, jak jsou dobří. Přitom realita je většinou taková, že lidé žádnou změnu k lepšímu nepocítí.

* E15: Bude se programové prohlášení zabývat úvěrem na dostavbu metra trasy A, tedy půjčkou od Evropské investiční banky?

Jen připomenu, že si ji chtěla vzít ČSSD, ale ODS byla proti a tvrdila, že je to jeden z důvodů, proč vystupuje z koalice. A nyní Zdeněk Tůma říká, že stavbu není možné zastavit. Jak to tedy je? Na devadesát procent tento případný úvěr programové prohlášení řešit nebude. A sliby, že si na to výhodně půjčíme od nějaké banky, tam už vůbec nemají být. Bude tam napsáno pouze to, zda se tato trasa dostaví a proč. To veřejnost zajímá, včetně požadavku, aby investice byla rozumná. Jinak řečeno, není metro do Vokovic, Petřin a Motola zbytečné, když tam jezdí tramvaje a autobusy? Zdá se, že je. Celé to lze buď zrušit, anebo dostavět. První varianta je neefektivní. Stavba se dokončit musí. Zastavit ji nyní by znamenalo, že nás ve finále přijde na jednou tolik peněz.

* E15: Dobře. A jak to bude s půjčkou?

Zhruba polovinu ceny, tedy necelých osm miliard korun, zaplatí EU. Na zbytek peníze v rozpočtu opravdu nejsou, takže úvěr možná bude nutný.

Tomáš HudečekTomáš Hudeček | E15, Michael Tomes

* E15: Začnou Pražané starší 65 let a děti do 15 let znovu platit jízdné? To lidi jistě zajímá. Bude to také v prohlášení?

Po provedení analýzy ztrát, které toto rozhodnutí způsobilo, je možné, že ho zrušíme. Jízdné zdarma nemělo koncepční základ.

* E15: Nepřinese to ještě větší chaos do systému Opencard?

Chaos už je v něm obrovský. Jestli bude menší nebo větší, mi připadá irelevantní.

* E15: A co zdražení jízdného?

To je poměrně problematická záležitost. Ještě jako opoziční zastupitelé jsme si nechali vypracovat analýzu, z níž vyplynulo, že toto zdražení mělo vždy velmi krátkodobý efekt. V prvním či druhém roce se sice vybralo více, ale pak už to bylo stejně nebo dokonce ještě méně než před zdražením. Může to být způsobené tím, že lidé začnou jezdit auty, zvýší se počet černých pasažérů a podobně. Dokud nebudeme mít jistotu, co by zdražení přineslo, nemá smysl o něm rozhodovat. Tím ale nechci naznačovat, že se vyhýbáme nepopulárním krokům. Když bude třeba, uděláme je.

* E15: Bylo by to částečné řešení mnohamiliardového deficitu v hospodaření pražského dopravního podniku?

Musíme dát dohromady jak veškeré investice, tak provozní náklady a uvidíme, zda podnik potřebuje nějakých patnáct nebo dvacet miliard včetně obnovy vozového parku. Vedení podniku dosud tvrdilo, že ušetřilo propouštěním nebo outsourcingem. Jenže s tím, kolik stál outsourcing, se už jaksi nepočítalo a investice do tramvají a autobusů se do toho také nezahrnuly s tím, že je to věc města. Z toho pak vznikaly spory, zda podnik hospodaří dobře, nebo špatně. Zatímco management se hájil, že šetří, město se chytalo za hlavu, protože vidělo, jak náklady každoročně rostou.

* E15: Na co se musí Pražané v souvislosti s ekonomickou krizí připravit?

Žádné drastické zdražování vodného a stočného nebo poplatků za odpad příští rok nechystáme. Řadu věcí lze naopak optimalizovat. Zvážíme například větší rozšíření parkovacích zón. Občané by měli kde zaparkovat, město by zvýšilo své příjmy. Bylo by ale třeba jasně stanovit, že poplatky za parkovné by byly reinvestovány do silniční infrastruktury. Chceme také analyzovat možné zavedení různě vysokých daní z nemovitostí. Rozdíl mezi domem na Václavském náměstí a nemovitostí v okrajové části města je zřejmý. V prvním případě by se daň mohla zvýšit, ve druhém snížit. Budeme o tom ale v koalici ještě jednat.

Další půjčky ano, ale s mírou

* E15: Rada schválila vyrovnaný rozpočet. Opravdu nehrozí, že vám napřesrok bude chybět několik miliard?

Fakt je, že smlouvy uzavřené za minulého volebního období jsou značnou zátěží. Nelze vyloučit, že na velké infrastrukturní projekty nebo obnovu vozového parku dopravního podniku si budeme muset půjčit. Nejprve je ale třeba stanovit výši případného dlouhodobého zadlužení. Může to být dvacet nebo třicet procent stávajícího rozpočtu. Tím by se nic nezměnilo, stejně vysoké úvěry má Praha už nyní. I když bývalý primátor tvrdil, že dluhy snižuje, bylo to v době, kdy se ještě naplno nerozjely některé velké projekty včetně nákupu nových tramvají. Byl to politický podvod, protože bylo jasné, že za zády číhají mnohamiliardové investice.

* E15: Může vůbec rada něco dělat, když jsou klíčové smlouvy podepsány na léta dopředu?

Zatím to vypadá na paběrkování, jako jsou v případě tunelu Blanka úspory za obkládačky. V určité pasti pochopitelně jsme. Jenže podobně je na tom každá nová exekutiva. Naším úkolem je provést významné reformy ve fungování Prahy, naposledy se něco podobného dělalo za primátora Jana Koukala. Mám na mysli třeba celkové hospodaření, územní rozvoj, dopravu, infrastrukturu, informatiku. Takto bude i koncipováno programové prohlášení. Nastavíme dlouhodobou vizi dalšího rozvoje města. Kdysi toto řešil strategický plán. Jenže za Pavla Béma se nikam neposunul, pouze se tam přidala kolonka Praha olympijská. Místo toho, aby se řeklo, kam se má město posunout, vznikl megalomanský plán a vyhodily se za něj peníze. Když se na magistrátu zeptáte, proč se to stalo, nikdo vám neodpoví. Takových otázek bez odpovědí jsou tady stovky.

* E15: Chcete zlevnit fungování města při zachování stávající kvality služeb. Jak toho dosáhnete?

Určitě budeme optimalizovat hospodaření městských firem, další příjmy jsou možné z parkovného, zcela jistě ušetříme na informatice. Výsledkem práce rady by neměly být odškrtané kolonky, co všechno ze svého programového prohlášení splnila, ale konstatování, že Praha je na tom lépe. A nemám na mysli jen HDP. Existuje řada ukazatelů kvality života ve městě. Pokud je nyní metropole na sedmdesátém místě na světě, je třeba ji posunout dopředu. Třeba dopravní podnik stále tvrdí, jak vše zlepšil, že vozy jsou čistší a bezpečnější. Osobně ale nemám pocit, že bych při svém příchodu do Prahy před deseti lety jezdil ve špinavějších nebo nějak jinak horších vozech.

* E15: Kdo ještě odejde z městských firem a o kolik se sníží odměny za místa v dozorčích radách?

Odměny jsou ještě otázkou koaličních jednání. Jisté je, že v dozorčích radách budou i nadále zastupitelé. Kdyby tam byli jen odborníci, Praha by jako akcionář ztratila možnost kontroly. Zástupci ČSSD nebo touto stranou dosazení lidé odejdou, je to jen otázka toho, kdy se nám podaří svolat tu kterou valnou hromadu. Ve firmách, kde město není stoprocentním vlastníkem, to trvá déle. Chceme vše vyřešit nejpozději do poloviny příštího roku.

Stát může přidat na metro

* E15: Praha se podle primátora Svobody musí vyrovnat s daňovými příjmy, které jsou kvůli předchozí krizi o pět miliard nižší. Uvedl to v souvislosti s návrhem TOP 09 na změnu rozpočtového určení daní, kdy má Praha přijít o dvě miliardy. Jak chcete dohromady sedmimiliardový propad vyrovnat?

Příští rok o dvě miliardy nepřijdeme, bude to postupný proces. Vedle toho je to otázka spadající na vládní úroveň, radnice o tom nerozhoduje. A mimochodem, když se bude měnit DPH, také nebudeme říkat, že jsme proti. Přitom to na příjmy může mít rovněž vliv. Rozpočtové určení daní je trochu umělý problém. Ve srovnání s tím, co se tady v minulosti všechno rozkradlo, Pražané přidání menším obcím a městům absolutně nepocítí.

* E15: Máte na to opravdu stejný názor jako váš stranický kolega a šéf hnutí Starostové Petr Gazdík, který změnu prosazuje, anebo byste příjmy města raději nechal na současné úrovni?

Systém přerozdělování daní se několikrát měnil, naposledy a výrazně ještě za vlády ČSSD. Zatímco předtím byly příjmy obcí a měst závislé na počtu obyvatel, pak začaly platit koeficienty, které to reflektovaly jen částečně. Nečekejte ode mne, že začnu hulákat a stěžovat si, o kolik Praha přijde. Dovedu si představit jednání s ministrem financí, kdy mu navrhneme, aby stát přispěl například na výstavbu metra. Navíc určité kompenzace čtyřem velkým městům, které mají o část peněz přijít, jsou už domluvené.

Tomáš Hudeček (32)

Vystudoval matematiku a geografii na Přírodovědecké fakultě Univerzity Palackého v Olomouci, vzdělání si doplnil doktorandským studiem na Univerzitě Karlově v Praze, kde stále přednáší kartografické předměty. Členem TOP 09 je od srpna 2009, stal se šéfem regionální organizace v Praze 8. Od listopadu 2010 je zastupitelem, předsedou klubu zastupitelů TOP 09 a členem výboru pro dopravu. Minulý měsíc se stal prvním náměstkem primátora zodpovědným za územní plán.