Murdoch investuje do čínského filmového průmyslu

film Titanic

film Titanic Zdroj: E15

Impérium mediálního magnáta Ruperta Murdocha News Corp kupuje téměř dvacetiprocentní podíl ve společnosti Bona Film Group, v jednom z největších filmových distributorů v zemi. News Corp, vlastník studií 20th Century Fox, koupí 19,9 procenta akcií přímo od majitele a zakladatele firmy Jü Tunga, oznámila čínská společnost.

Je to poslední z celé série obchodních námluv mezi Hollywoodem a Čínou, kde tržby v kinech vloni stouply o 29 procent na 13,1 miliardy jüanů (41 miliard korun). Zisky hollywoodských výrobců naopak stagnují nebo klesají, a tak se američtí producenti snaží získat pozice na asijském trhu.

V Americe klesl zisk z prodeje lístků v kinech o čtyři procenta na 10,2 miliardy dolarů, uvedla Americká filmová asociace. Murdoch není první, kdo se snaží uspět v říši středu.

Založení společného podniku s čínskou státní investiční firmou China Media Capital a televizí Shanghai Media Group už v únoru ohlásilo studio Dream Works Animation. Čínské úřady také v únoru uvolnily cestu zahraničním filmům, když zvýšily kvótu dovezených filmů z dvaceti na 34 a souhlasily s dovozem dalších filmů formátu 3D a IMAX.

Cena transakce mezi Murdochem a Tungem nebyla oznámena. Tržby Bona Group v prvním čtvrtletí stouply o více než dvojnásobek na 43,7 milionu dolarů, zisk vzrostl o 35 procent na 3,3 milionu. Akcie americké firmy reagovaly na nákup růstem na burze Nasdaq o 5,2 procenta.

Předchůdce firmy spoluvlastnila čínská armáda

Čínská firma distribuuje filmy v Číně, Jižní Koreji, jihovýchodní Asii, v USA a Evropě. Vyrábí filmy různých žánrů a v Číně provozuje třináct kin. Má na kontě tituly jako byl 3D film Létající meče z dračí brány nebo drama Jednoduchý život. Předchůdce Bona Filmu byl kdysi spoluvlastněn obchodní větví čínské lidové armády, která tam už ale podíl nemá. News Corp si od vstupu do čínské firmy slibuje přístup k novému publiku a také k lákavému horizontálnímu modelu – Bona Film je přítomen ve všech fázích filmového průmyslu.

News Corp se o průnik do Číny pokoušel už dříve. Jeho šéf Murdoch v roce 2011 vyzval Peking, aby otevřel svůj filmový trh zahraničí. 20th Century Fox u čínských diváků v poslední době zabodoval s Titanikem ve 3D. Během prvního víkendu v Číně vydělal 67 milionů dolarů.