Rekordní „Černý pátek“ nemusí pro ekonomiku USA znamenat vůbec nic

"Black Friday" v USA

"Black Friday" v USA Zdroj: profimedia.cz

Přinejmenším v noci ze čtvrtka na pátek se před velkými obchody shromažďovaly stovky lidí
Někteří před obchody čekali i několik dní
Lovci slev se vybavili i stany
Zatímco zákazníci jsou nadšení, zaměstnanci Walmartu stávkovali
Zákazníci v obchodě Best Buy
8
Fotogalerie
Velký výprodej v amerických obchodech následující po oslavách Dne díkůvzdání, který je tradičně nazýván Černý pátek, letos překonal rekord v počtu zákazníků. To ale neznamená, že celá předvánoční sezóna bude stejně úspěšná.

Podle Národní federace maloobchodu (NRF) navštívilo během uplynulého víkendu a noci ze čtvrtka na pátek k tomu obchody 247 milionů Američanů. Ti dohromady utratili 59,1 miliardy dolarů. Průměrný zákazník tedy utratil 423 dolarů, o 13 procent více než loni.

OBRAZEM: Nákupní horečka v USA"Black Friday" v USA"Black Friday" v USA | profimedia.cz

Jak ale upozorňuje agentura Bloomberg, úspěšný Černý pátek automaticky nepředpovídá, že stejně výnosné budou pro americké obchodníky i následující předvánoční týdny. Ba právě naopak. Zatímco například v roce 2006 vzrostly tržby z Černého pátku meziročně o 25 procent, celá předvánoční sezóna byla silnější jen o necelých pět procent. V následujícím roce stouply tržby z výprodeje po Díkůvzdání o necelé procento, tržby za předvánoční období ale meziročně posílily o sedm procent.

Podle Bloombergu jsou navíc data NRF nespolehlivá, vycházejí totiž průzkumu mezi zákazníky.

Porovnání meziročního růstu tržeb během „Černého pátku“ a celé předvánoční sezóny:Srovnání Černého pátku a celé předvánoční sezónySrovnání Černého pátku a celé předvánoční sezóny | E15Zdroj: NRF, Ministerstvo obchodu USA