EU si došlápne na velká letište, zakáže jim čerpat státní podporu

Letiště Düsseldorf

Letiště Düsseldorf Zdroj: E15 Stepan Bruner

Velká evropská letiště by už nesměla čerpat státní pomoc. Evropská komise tak chce snížit zátěž daňových poplatníků a zajistit férovější konkurenční boj. Opatření se bude týkat i pražského letiště.

Evropský komisař pro hospodářskou soutěž Joaquin Almunia chce prosadit, aby stání investice nesměla čerpat ta letiště, která odbaví více než pět milionů cestujících ročně. „Naším cílem je, aby byly peníze daňových poplatníků dobře utracené a šly jen tam, kde jsou opravdu potřeba,“ uvedl. Nový pravidla mají zajistit „férovou soutěž bez ohledu na obchodním modelu – od vlajkových dopravců po nízkonákladové aerolinky a od regionálních až po nejvýznamnější letiště,“ dodal.

Menší letiště budou moci státní pomoc přijmout jedině tehdy, pokud si předem zajistí souhlas EK. Před schválení pomoci budou muset předložit podnikatelský plán a státní peníze budou smět použít jen na vylepšení dopravní dostupnosti regionu.

Do sporů s evropskými úředníky se nedávno dostaly například irské nízkonákladové aerolinky Ryanair. Bruselu se nelíbily dohody dopravce s několika regionálními letišti, která chtěla posílit místní ekonomiky díky většímu počtu leteckých spojů. V roce 2012 EU vyšetřování rozšířila o státní podporu místní valonské vlády pro belgické letiště Charleroi.

„Měli bychom se vyhnout rozšiřování regionálních letišť, které by vedlo k vytvoření nepoužívaných nebo neefektivně využitých kapacit,“ komentovala Evropská komise nejen tento případ.

Omezení pro přijetí státní pomoci se budou týkat i aerolinek. Veřejnou podporu na spuštění nových linek budou koci přijmout jen dopravci létající z letišť, která za rok odbaví méně než tři miliony cestujících. Aerolinky by navíc měly povinně předkládat podnikatelský plán, který zaručí, že nová linka bude brzy zisková.

Připomínky k novému návrhu bude Brusel přijímat do 25. září. V platnost by nová pravidla mohla vstoupil příští rok.

Státní pomoc nyní čerpá například ostravské letiště. Podporu 11,5 milionu eur ovšem schválila Evropská komise a letiště její poslední část získá do konce letošního roku.