Letiště ve Frankfurtu má novou ranvej. Chce být znovu kontinentální jedničkou

Frankfurt, letiště

Frankfurt, letiště

Mezinárodní letiště ve Frankfurtu nad Mohanem dnes uvádí do provozu novou přistávací dráhu. Umožní o polovinu zvýšit přepravní kapacitu tohoto největšího letiště v Německu, napsala agentura AP. Frankfurt se tak bude moci opět ucházet o postavení největšího letiště na kontinentální Evropě, které ztratilo kvůli pařížskému letišti Charlese de Gaulla. Celkově evropským letištím vévodí londýnské Heathrow.

Nová dráha je souběžná s dosavadními dvěma, ale leží od nich ve vzdálenosti asi půldruhého kilometru. Kapacita letiště byla dosud kolem 85 vzletů a přistání za hodinu, s novou dráhou to bude až 126. To umožní zvýšit počet přepravovaných cestujících z dosavadních 53 milionů za rok na 88,6 milionu ročně k roku 2020.

Stavba dlouhá 2,8 kilometru stála 760 milionů eur (asi 19 miliard korun) a zahrnovala přemostění dálnice a rychlodráhy, přemístění obrovských množství zeminy, vysazování 288 hektarů náhradních stromů za pokácené a přesouvání chráněných zvířat včetně žab a mloků.

Nová ranvej ve FrankfurtuNová ranvej ve Frankfurtu | frankfurt-airport.com

Nová dráha na v současnosti devátém největším letišti na světě může v budoucnu umožnit i výstavbu třetí odbavovací haly jižně od letiště, na území bývalé americké letecké základny, a dále tak zvýšit přepravní kapacitu.

Největší letiště podle počtu cestujících (2010)

Pořadí Letiště Počet cestujících za rok
1. Atlanta (USA) 89 331 622
2. Peking (Čína) 73 948 113
3. Chicago (USA) 66 774 738
4. Londýn (Velká Británie) 65 884 143
5. Tokio (Japonsko) 64 211 074
6. Los Angeles (USA) 59 070 127
7. Paříž (Francie) 58 167 062
8. Dallas/Fort Worth (USA) 56 906 610
9. Frankfurt (Německo) 53 009 221
10. Denver (USA) 52 209 377

Zdroj: ACI

Frankfurt se bude zřejmě muset vyrovnat se zákazem nočních letů

Jako první vyzkouší dráhu, určenou pouze pro přistávání, vládní letadlo s kancléřkou Angelou Merkelovou, která se zúčastní slavnostního ceremoniálu.

Nová ranvej byla navržena v roce 1997, mnoho let ale narážela na odpor ochránců přírody a životního prostředí. Nakonec byla povolena s řadou podmínek a omezení.

Nejvyšší správní soud spolkové země Hesensko zakázal ve Frankfurtu noční lety, jak to požadovali lidé z okolí. Zákaz by měl začít platit po zahájení provozu nové dráhy, od zimního letového řádu. Letiště se ještě odvolalo ke spolkovému správnímu soudu, který dosud nerozhodl.