Lufthansa chystá restart aerolinek Germanwings

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: profimedia.cz

Manažeři Lufthansy by byli rádi, kdyby se o jejich nízkonákladové dceři hovořilo jako o zcela nových aerolinkách. Přestože se v prosinci zvětší na trojnásobek, Germanwings brázdí evropské nebe už více než dekádu. Změny se dotknou i cestujících do Prahy.

Aerolinky Lufthansa dokázaly navzdory stoupajícím cenám paliv a několika stávkám zaměstnanců ve třetím čtvrtletí dosáhnout provozního zisku 642 milionů eur. Také dceřiné Austrian Airwas byly ziskové, a to poprvé po pěti letech. Viceprezident Lufthansy Götz Ahmelmann je ale přesto opatrný. „Ještě jsme nedosáhli vrcholu krize,“ uvedl pro E15.cz. „Rok 2013 bude opět velmi obtížný.“

Lufthansa proto zavedla program Score, jehož součástí je plán zvýšit provozní zisk ze současných 800 milionů eur na 2,3 miliardy eur do roku 2015. „První úspěchy se už dostavují, Austrian Airways udělaly spoustu domácích úkolů,“ řekl Ahmelmann.

K dosažení ambiciózního cíle má Lufthanse pomoci i „restart“ nízkonákladových aerolinek Germanwings. Ty ke svým dosavadním spojům v průběhu příštího roku přiberou všechny lety Lufthansy, které nesměřují do Frankfurtu či Mnichova, dvou základen Lufthansy pro dálkové lety. Oficiální start aerolinek je naplánovaný na 6. prosince.

S Germanwings i z Prahy do Porúří

Změny se dotknou i letů do Prahy. Linky z Mnichova a Frankfurtu zůstanou pod křídly Lufthansa, spoj z Düsseldorfu budou nově provozovat Germanwings. Letiště Václava Havla změnu nepocítí. „Letiště by se to nemělo dotknout z provozního ani finančního hlediska, výše letištních poplatků i možné slevy jsou transparentní a stejné pro všechny dopravce,“ vysvětlila mluvčí letiště Marika Janoušková.

Germanwings míří na trh obsazený irským Ryanairem či britským EasyJetem. Přesto má podle Ahmelmanna šanci na úspěch. „Zatímco v Polsku či Česku lowcosty hodně získaly, v Německu se příliš neuchytily,“ řekl s tím, že ostatní nízkonákladové aerolinky se neprosadily kvůli konkurenci ze strany samotných Germanwings, Lufthansy a Air Berlin.

Oproti konkurentům chtějí Germanwings nabídnout vyšší kvalitu. „Nebudeme nejlevnější z nejlevnějších,“ vysvětlil Ahmelmann. Převážnou část klientů totiž tvoří obchodní cestující, kteří jsou podle něj zvyklí na určitý standard. Na rozdíl od Lufthansy ovšem Germanwings pasažérům nabídnou sezení v jediné třídě.

Odbory uhájily své platy

Lufthansa původně plánovala, že na Germanswings převede část svých zaměstnanců, kterým by pod novým zaměstnavatelem klesly mzdy. Po řadě stávek odborového svazu UFO je ale vše jinak. Kompromis dosažený pomocí arbitra počítá s ním, že pracovníci budou moci k Germanwing přejít dobrovolně a jejich platy to neovlivní. Pokud nebude zájem dostatečný, nabere firma další pracovníky zvenčí. Celý kompromis ale dosud čeká na schválení ze strany protestujících stevardů, i když se předpokládá, že jej přijmou.

Díky přísunu letadel Lufthansy se značně rozroste i flotila Germanwings. Ze současných 32 se téměř ztrojnásobí na 90 letadel, upřesnil Ahmelmann. Zpočátku budou všechny stroje létat ve svém současném zbarvení, k přelakování do nových barev Germanswings dojde v průběhu příštího roku.

Nová letadla typový park Germanwings obohatí. Ten byl dosud tvořená výhradně Airbusy A319, nyní rozroste o nové typy, přibudou modely A320 a A321. Ty se ale vzájemně zásadně neliší a dopravce tak zůstane věrný modelu, který vyznává většina nízkonákladových aerolinek. Co nejjednotnější flotila totiž pomáhá snižovat náklady na údržbu a školení zaměstnanců.