„Zvítězili díky ceně,“ řekl deníku E15 šéf SŽDC Jiří Kolář. Konečná cena je necelých 600 milionů korun, původní odhady byly až o 300 milionů vyšší. V soutěži byli podle informací deníku E15 tři účastníci včetně italské firmy Ansaldo. Ta vedla pilotní projekt ETCS na krátkém úseku Poříčany–Kolín.
„Vážíme si toho, je to týmová práce českých firem. Reference chceme využít v zahraničí,“ uvedl šéf AŽD Zdeněk Chrdle. Jeho firma dlouho ETCS v nabídce neměla, v posledních letech jej ale za více než 200 milionů korun vyvinula. Podle Koláře je zavedení nové úrovně zabezpečení jednou z podmínek pro zrychlení vlaků na českých kolejích.
V některých úsecích by mohly soupravy jezdit až 200 kilometrů v hodině, dnes je maximum 160. Systém by měl fungovat od roku 2014. ETCS má postupně nahradit zhruba dvě desítky národních zabezpečovacích systémů v Evropě.
Rozdílnost zařízení v jednotlivých státech se považuje za jednu z hlavních překážek neomezeného pohybu vlaků přes vnitřní hranice EU. Nový systém má umožnit přeshraniční jízdu po hlavních tratích bez přepřahání či dovybavování lokomotiv národními systémy.
ETCS není jedinou chystanou investicí správy železnic. Ještě do konce června vypíší železničáři pět velkých tendrů, celkem za 8,5 miliardy korun. Ty už schválila vláda. Jediným výběrovým kritériem bude nabídková cena.
Investiční priority na železnici |
Největší akcí bude rekonstrukce stanice v Olomouci za 2,5 miliardy korun, která začne na na podzim a skončí v roce 2015. Mimo to je v běhu takzvaná zakázka desetiletí, SŽDC hledá firmu, která postaví koridor z Rokycan do Plzně za necelých osm miliard korun.