Penále za zpoždění opravy D1: Prachař chce skoro čtvrt miliardy
Ministr připustil, že jeho úřad uplatní penále v plné výši, stavba má podle něj nyní zpoždění přes než 220 dní. O problému Prachař prý dvakrát jednal i se španělským velvyslancem, neboť Španělsko je největším investorem ve společnosti OHL ŽS
Penále za zpoždění renovace klíčové české dálnice je milion korun za každý den a může dosáhnout výše až 30 procent ceny díla. „Uplatníme ji v celé výši,“ uvedl Prachař v České televizi. Podle něj toto zpoždění už nelze dohnat.
Prachař mluvil i o situaci na dalších českých dálnicích. Dostavba dálnice D8, narušená sesunutým svahem, má podle něj pokračovat na jaře příštího roku a termín dokončení předpokládá v letech 2016 nebo 2017. Stavbaři termín dostavby D8 přes České středohoří už několikrát posunuli, naposledy se mluvilo o polovině roku 2016.
Jak nestabilní svah u Litochovic na Litoměřicku zabezpečit, měla napovědět geologická studie, která měla být hotová do konce června. Prachař uvedl, že nestabilitu svahu způsobuje větší množství spodní vody. „Primárně se musí udělat odvodnění svahu. Chceme to udělat do konce letošního roku, přes zimu monitorovat svah a na jaře se na tu stavbu vrátit,“ řekl ministr, který kvůli problémovému úseku nechce měnit trasu D8, jak navrhovali ekologové.
Prioritou pro ministerstvo dopravy na příští rok je podle Prachaře dokončení dálnice D11 na Hradec Králové.
Vláda by do rozpočtu Státního fondu dopravní infrastrukturu mohla příští rok (SFDI) 12 miliard korun.“Tyto prostředky nejsou v tuto chvíli ještě schváleny do rozpočtu, nicméně vláda se zavázala, že v okamžiku, kdy budou připraveny projekty a bude pravomocné stavební povolení, tak vláda je připravena finanční prostředky do Státního fondu dopravní infrastruktury zvýšit,“ uvedl ministr. Podle Prachaře má SFDI na rok 2015 nyní zajištěno 44 miliard korun stejně jako letos, bez prostředků z evropských fondů.