PPF buduje mezinárodní mýtné impérium. Systém pro české dálnice jí vydělává čím dál více

Mýtná brána na dálnici, ilustrační foto

Mýtná brána na dálnici, ilustrační foto Zdroj: profimedia

Jiří Liebreich
Diskuze (0)

Zpoplatněné úseky dálnic a silnic první třídy vynášejí čím dál více nejen státu, ale i správci mýtného systému, společnosti CzechToll z investiční skupiny PPF. CzechToll loni navýšil tržby od státu meziročně o 150 milionů korun na necelou miliardu a zisk o deset milionů na 110 milionů. Uvedl to ve výroční zprávě. Platby státu za provoz systému CzechTollu tak byly loni nejvyšší od prosince roku 2019, kdy společnost nahradila rakouského předchůdce Kapsch. PPF má s mýtným byznysem velké plány a chce dál expandovat.

Platby CzechTollu se odvíjejí od výsledku jednoho z nejvýznamnějších tendrů, který stát v posledních letech uzavřel. Desetiletý kontrakt na provoz systému za 10,75 miliardy uzavřelo ministerstvo dopravy s konsorciem CzechToll a slovenské SkyToll v roce 2018. Výměna Kapsche za PPF zároveň znamenala přechod z mikrovlnné na satelitní technologii výběru mýta.

I proto vykázal CzechToll tržby 2,3 miliardy v roce 2019, tehdy ale stát neplatil za provoz, nýbrž za vybudování elektronického systému, který posléze získal do svého majetku. Miliarda na tržbách, která loni připlula do kasy CzechTollu od státu, se odvíjí primárně od nákladů na provoz systému.

„V současné chvíli neočekáváme zásadní změny v hospodaření CzechTollu oproti roku 2021,“ uvádí mluvčí firmy Miroslav Beneš. CzechToll nicméně získá další peníze od státu za to, že rozšíří satelitní systém na nově zpoplatňované úseky dálnic a některých silnic první třídy. „Příští rok plánujeme rozšíření mýta na nově postavených úsecích dálnic nebo silnic první třídy,“ potvrdil bez dalšího upřesnění mluvčí ministerstva dopravy Martin Brychta.

To budou nicméně z pohledu PPF drobné. Klíčová bude expanze s mýtným byznysem na další evropské trhy. Skupina má v tomto ohledu velké plány, které chce realizovat skrze nově založený Itis Holding. Ten vytváří spolu s podnikatelem Matejem Okálim, šéfem CzechTollu i slovenského provozovatele mýtného systému SkyToll.

Holding budou kromě zmíněných firem spoluvytvářet také technologická společnost TollNet, která v Praze a Benešově vyvíjí produkty pro zpoplatňování infrastruktury a patří k největším výrobcům palubních jednotek na světě. Holding tvoří i firma PaySystem, která poskytuje bezhotovostní platby za mýtné pro dopravce v Česku a na Slovensu.

„Míříme na inovace a pokročilé služby spojené s potřebou řídit a regulovat dopravu jak mimo města, tak i v rámci městských aglomerací,“ tvrdí mluvčí CzechTollu Beneš.

Holding už zároveň provozuje také systém pro úhrady elektronických dálničních známek pro osobní vozidla. „Chtěli bychom dotáhnout do úspěšného konce soutěž na Slovensku, kde se CzechToll uchází o dodání IT systému v rámci budování elektronického mýtného systému,“ dodává Beneš.

Mýtné představuje velmi významný zdroj státních příjmů od svého zavedení v roce 2007. Hlavně dopravci od té doby zaplatili na poplatcích přes sto miliard. Dalších 140 až 150 miliard mají tvořit výnosy během současného desetiletého kontraktu státu s CzechTollem, odhadlo dříve ministerstvo dopravy. Smlouvu s CzechTollem uzavřelo v roce 2018 za ministra Dana Ťoka (za ANO).

„Způsob, jakým PPF v roce 2019 zakázku vyhrála, byl vysoce nestandardní. Stát vyřadil jednoho z možných zájemců, tehdejšího provozovatele Kapsch, aby získal druhého – PPF –, byť byla nabídka PPF lepší. Svědčí to o neschopnosti ministerstva standardně soutěžit. Pravděpodobně ale bylo pod silným politickým tlakem. Jak se ukázalo, za vítězství Kapsche velmi silně lobboval – byť neúspěšně – například tehdejší druhý muž ANO Jaroslav Faltýnek,“ připomíná ředitel iniciativy Hlídač státu a poradce vicepremiéra pro digitalizaci Ivana Bartoše (Piráti) Michal Bláha.

Smlouvu státu s konsorciem CzechToll a SkyToll sice nejprve prohlásil za neplatnou Krajský soud v Brně, Nejvyšší správní soud ale rozsudek zrušil. Platnost kontraktu napadl také tehdejší provozovatel mýta Kapsch u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Jen pár hodin poté, co úřad 20. září 2018 zamítl námitky, oznámil ministr Ťok uzavření desetiletého kontraktu za téměř jedenáct miliard s konsorciem CzechToll a SkyToll.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!

Začít diskuzi