Pražské letiště odkládá stavbu nové dráhy, bude až v roce 2024

Pražské letiště

Pražské letiště Zdroj: Stepan Bruner, E15

Český aeroholding zahájil další kapitolu příběhu nové přistávací dráhy na Letišti Václava Havla. Zatímco podle původních výpočtů letiště nával letadel nestíhalo a nová ranvej měla stát od roku 2017, nyní přišel šéf Českého aeroholdingu Václav Řehoř s novými čísly. Nová dráha bude potřeba až v roce 2024 a po její výstavbě zanikne jedna ze dvou stávajících ranvejí.

„Máme model vývoje počtu cestujících, který pravidelně aktualizujeme. Na maximu budeme podle stávajících čísel v roce 2024, i když v exponovaných časech je poměrně plno již nyní,“ říká Václav Řehoř.

Nová dráha si podle předchozích odhadů vyžádá přibližně devítimiliardovou investici, už nyní na přípravy plyne několik milionů každý rok. Termín výstavby nové dráhy se několikrát měnil. Pokud by platil ten původní, dráha už by už byla pět let v provozu. Dokončení oddalují složitá povolování a odpor starostů obydlených částí kolem letiště.

Nová dráha by měla zatěžovat hlukem Suchdol. Vedení aeroholdingu plánuje, že nad oblastí budou letadla jen přistávat, což je tišší proces než vzlet. Ten by měl z nové dráhy vést vždy jedním směrem k neobydleným oblastem. Plánované zrušení jedné ze dvou stávajících drah má pak ulehčit oblasti Řep.

Vizualizace nové dráhy na pražském letišti