ŘSD se nedaří přilákat odborníky, kontrolu staveb nechá na externistech

Nový úsek dálnice D3 den před otevřením

Nový úsek dálnice D3 den před otevřením Zdroj: E15 Jan Sindelar

Dozor nad kvalitou silničních staveb budou i nadále v drtivé většině případů hlídat externě najatí kontroloři ze soukromých firem. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) tak po roce a půl upouští od plánu přesunout značnou část dozoru z externistů na vlastní zaměstnance. Státní organizaci se nedostává potřebných odborníků, protože je nedokáže zaplatit, řekl generální ředitel ŘSD David Čermák.

Větší kontrolu nad prací externistů chce ŘSD dosáhnout pomocí nových technologií. „Kontroloři na D1 dostali tablety s GPS, která kontroluje jejich pohyb. Na tyto tablety i fotí jednotlivé objekty které kontrolují a píší k tomu zprávy,“ uvedl Čermák. Tento způsob umožňuje oline kontrolu a má podle ŘSD částečně nahradit klasické ručně psané stavební deníky. Pokud se systém osvědčí, měl by se z modernizovaných úseků nejstarší tuzemské dálnice rozšířit na ostatní silniční stavby.

Ambiciózní projekt na zaměstnávání stovek kontrolorů kvality staveb, který měl odstranit nedostatky na stavbách a omezit množství reklamací a sporů se stavebními firmami, vzal za své. Úsek kontroly kvality, který ŘSD buduje od konce předminulého roku, má stále neobsazená místa a noví zájemci se do něj nehrnou. Důvodem je podle Čermáka odměňování podle tabulkových platů, kdy absolventovi nastupujícímu po škole je možné nabídnout zhruba 17 tisíc korun hrubého. To je výrazně méně, než kolik by si mohli vydělat v soukromé sféře.

ŘSD chce přitvrdit i v dohledu nad projektanty. Nově by se měly průzkumy související s projektovou přípravou soutěžit dohromady, zatímco dnes se soutěží samostatně. Stává se tak, že projektant připraví projekt podle nekvalitního geologického průzkumu, za což není možné sankcionovat projekční kancelář. Pokud ale bude vítěz tendru odpovědný za oboje, posílí se podle Čermáka pozice ŘSD při vyjednávání o reklamacích v projektech.

Důsledněji se prý také bude dodržovat, aby projektanti připravující pro ŘSD stavby následně nepracovali na stejných stavbách pro zhotovitele. Tento model dosud ředitelství uplatnilo jen u modernizace D1. Nebyly výjimečné případy, kdy projektant nakreslil zadávací dokumentaci, poté pro zhotovitele připravil realizační dokumentaci stavby a následně fungoval jako autorský dozor na stavbě.

Kostlivec na poli. Silničáři musí koupit pozemek, který nechtějí