Čínský lékárenský trh je roztříštěný, Penta to nebude mít snadné, tvrdí odborník

Čínská lékárna, ilustrační foto

Čínská lékárna, ilustrační foto Zdroj: profimedia.cz

Dr. Max
Logistické centrum v Brně-Heršpicích
Dr. Max
4
Fotogalerie

Investiční skupina Penta ve středu oznámila vstup své sítě Dr. Max na čínský lékárenský trh. Podle odborníka na tento byznys a autora odborného serveru Apatykář Martina Dočkala to na tamním trhu nebude mít jednoduché.

Čekal jste to, nebo vás překvapilo, že má největší tuzemská síť lékáren chuť vstoupit do Číny?

Penta má investiční apetit, podobná expanze proto není překvapením. Čínský lékárenský (či spíše drugstorový) trh je nicméně velmi rozdílný od Evropy, takže uchytit se zde určitě nebude snadné. Každopádně kdo má zdroje a zkušenosti, může slavit úspěch.

Ostatně to předvádí lékárenský genius Stefano Pessina (Walgreens Boots Alliance, Alphega lékárny), který po celém světě nakupuje, co se dá. V Číně, kde je aktivní více než deset let, naposledy koupil loni v prosinci podíl ve společnosti Sinopharm, která provozuje více než 3500 lékáren a patří k největším čínským provozovatelům lékáren.

Jak vypadá v Číně síť lékáren? S kým tam může Dr. Max soutěžit?

Čínský trh je poměrně roztříštěný, přičemž seskupení 50 lékáren se nedá považovat za řetězec v pravém slova smyslu jako např. u nás (celkově se uvádí počet lékáren v Číně okolo 400 tis.). K velkým řetězcům se řadí GuoDa již zmíněné společnosti Sinopharm, či Nepstar, Shanghai Huashi Pharmacy. I přes sliby vlády dosud není možný prodej receptových léčiv online, avšak online prodej bez receptu roste velmi rychle.

Je tam prostor pro konsolidaci?

Určitě, to je podle mého i důvod, proč to chce Penta zkusit. Čínský trh je velmi fragmentovaný. Již nějakou dobu se také zvyšuje šance na uvolnění preskripční a výdejní provázanosti na nemocnice.

Mohl by tam Dr. Max uplatnit výrobky svojí firemní značky?

V Číně si výdej receptových léčiv hlídají nemocnice, drugstory se proto orientují především na prodej volně prodejných léčiv domácích i zahraničních značek (známých). Logicky velmi silné zastoupení má tradiční čínská medicína. Prosazení privátní značky podobně jako to známe z našich končin je běh na skutečně velmi dlouhou trať.