Export českých hudebních nástrojů roste, táhne ho hlavně Čína

Ještě před osmi lety vyráběli ve společnosti Petrof pro Čínu jen zhruba 4 procenta z produkce pian a klavírů. V současnosti na trh nejlidnatější země světa míří 29 procent zdejší výroby. Toto porovnání ukazuje, jak důležitým se čínský trh pro tuzemské výrobce hudebních nástrojů stává.
„Naše čísla rostou díky systematické práci a obrovskému potenciálu, který v Číně je,“ vysvětluje Zuzana Ceralová Petrofová, prezidentka společnosti Petrof. Ta vyváží své nástroje do zahraničí od roku 1895. Dnes má zákazníky v 70 zemích světa a export tvoří více než 90 procent celkové produkce.
„Snažíme se přizpůsobovat poptávce tamních trhů, takže například do Číny stále více prodáváme dražší nástroje. Ať již jsou to naše koncertní modely prémiové značky Ant. Petrof nebo unikátní klavíry ze speciální kolekce zdobené perletí či zlatem. Obecně platí, že Číňani od nás kupují pianina a klavíry s vyšší přidanou hodnotou. Ty levné si umí vyrobit sami,“ doplňuje Zuzana Ceralová Petrofová.
Podobné je to podle ní třeba v Rusku nebo Japonsku. Do Evropy zase Petrof prodává více standardních modelů běžného provedení.
Dveře otevírají i veletrhy
To, že je Čína pro české výrobce stále důležitějším trhem, potvrzuje také Ivana Louková z Asociace výrobců hudebních nástrojů. „Čína je významné teritorium pro všechny české výrobce hudebních nástrojů. Je tam obrovský prodejní potenciál, ochota hrát na hudební nástroje a kupovat evropské zboží,“ říká Ivana Louková.
„Někomu se tam daří vyvážet více, jako například firmám Petrof nebo Amati-Denak, jiní jsou teprve na začátku. Je to běh na dlouhou trať. Rozhodně má význam se v Číně snažit, neboť prodeje českých nástrojů do Číny vytrvale narůstají,“ dodává Ivana Louková.
Ke vstupu na čínský trh pomáhá tuzemským firmám i podpora Ministerstva průmyslu a obchodu, které v rámci programu českých oficiálních účastí realizuje společnou expozici podniků na veletrhu Music China.
Obchodování s Číňany je složité. Je to běh na dlouhou trať
„Ve společném stánku pod hlavičkou České republiky mohou členové naší asociace vystavovat již několik let po sobě, což upevňuje jejich pozici na tomto obrovském trhu. Naši obchodní partneři nás každoročně najdou na stejném místě a navíc nás celostránková reklama ve veletržních novinách Shanghai Daily zařazuje mezi veletržní standard,“ pochvaluje si Ivana Louková.
Možnosti vystavovat na veletrhu si cení i zavedené společnosti jako Petrof. „Obchodování s Číňany je složité. Je to běh na dlouhou trať. Tím, že na veletrhu držíme stálou pozici, jsme pro ně zárukou udržitelnosti obchodu, a to je v Číně velmi důležité,“ připojuje Zuzana Ceralová Petrofová.
Čína není jediným významným teritoriem, kam Petrof své nástroje vyváží. Mezi další patří Rusko a země bývalého Společenství nezávislých států, dále Japonsko, Hong Kong, Singapur, Irán, Německo, Francie, Anglie, Skandinávie, USA a další.
Tisíce pian pro arciknížete
Již půldruhého století přitom výrobce pian a klavírů eviduje, kam všude jeho nástroje putovaly. „Nástroje Petrof se vyrábějí v Čechách od roku 1864. O šest let později se začaly vyvážet do Rakouska-Uherska a v roce 1895 do celého světa. Například 30 tisíc kusů si koupil arcivévoda František Ferdinand d‘ Este v roce 1914, dva týdny před atentátem, a 40 tisíc kusů jeden bohatý Číňan. V naší opusové knize lze dohledat, kam se který nástroj prodal, je to naše spojení se zákazníky už více než 150 let. V této knize máme čísla 626 tisíc a více,“ popisuje Zuzana Ceralová Petrofová.
Celosvětovou ekonomickou krizi, která před několika lety postihla všechny výrobce pian, firma ustála bez nutnosti hledat zahraničního investora či spasitele. Díky rozsáhlé restrukturalizaci a nové obchodní a marketingové strategii ji nepotkal osud mnoha dalších producentů pian, kteří získali asijské majitele, jako se to stalo i slavné značce Steinway. Petrof dál zůstává českou rodinnou firmou.