ŘSD pošle do tendrů další úseky D1, opravy mohou zkomplikovat Děti země

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: CTK

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) chystá obnovu dalších částí dálnice D1. Napřesrok vypíše tendry na pět úseků. Na jednom z nich, mezi Psáři a Souticemi ve Středočeském kraji, už dostalo stavební povolení. Kromě něj chystá do pololetí 2015 vypsat soutěž na opravu úseku mezi Velkou Bíteší a Devíti Kříži. Tendr na tuto část bude vypsán podruhé. Poprvé soutěž zastavil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže po stížnosti stavební firmy Eurovia.

Ve druhé polovině roku plánuje ŘSD vypsat tendry na úseky Humpolec - Větrný Jeníkov, Jihlava - Velký Beranov, a na úsek Velké Meziříčí - Lhotka. Začít stavět by ředitelství podle mluvčího Jana Studeckého chtělo co nejdříve. Problém by ale mohl nastat tehdy, pokud by stavební řízení napadlo ekologické sdružení Děti Země, které už proti dvěma řízením podalo rozklad.

Dětem Země vadí, že stát pro plánované rozšíření vozovky do stran o 75 centimetrů nezadal zpracování posudku vlivů stavby na životní prostředí (EIA). „To ale podle stanoviska Ministerstva životního prostředí není v tomto případě nutné,“ hájí postup ŘSD Studecký. Zároveň dodal, že je ale pravděpodobné, že ekologové napadnou i tato stavební řízení.

To připustil i předseda Dětí Země Miroslav Patrik, podle kterého bude sdružení postupovat stejně jako v případě úseků Hvězdonice - Ostředek a Měřín - Velké Meziříčí. U těchto staveb muselo ministerstvo dopravy obesílat dotčené orgány s žádostí o přezkum, samotná stavba se tak musela odložit na příští jaro.

Přesluhující dálnice

Napřesrok se tak kromě těchto dvou úseků začne s opravou dálnice mezi Ostrovačicemi a Kývalkou. Pokračovat budou navíc zpožděné stavby na úsecích Větrný Jeníkov - Jihlava a Lhotka - Velká Bíteš, které jsou rozestavěné od loňska.

Nejvytíženější tuzemská dálnice je zhruba deset let za svou životností. Celá oprava mezi Mirošovicemi na 21. kilometru a Kývalkou na 182. kilometru by podle odhadů ministerstva mohla stát asi 14 miliard korun. Stavba je kvůli ulehčení uzavírek rozdělená na 21 úseků, které se mají modernizovat postupně.