Mediální agenturu Médea ovládla čínská skupina CITIC

Podnikatel Jaromír Soukup přišel o kontrolu nad mediální agenturou Médea.

Podnikatel Jaromír Soukup přišel o kontrolu nad mediální agenturou Médea. Zdroj: Reprofoto TV Barrandov

Čínská CITIC získala většinový podíl 57 procent v jedné z největších tuzemských mediálních agentur Médea na úkor Jaromíra Soukupa, který agenturu dlouhé roky kontroloval. Čínská skupina, která dosud vlastnila třicet procent, využila totiž opci na navýšení podílu ve společnosti.

Čínská státní skupina tak získá kontrolu nad mediální agenturou. Soukup kromě agentury vlastní rovněž vydavatelský dům Empresa Media, kam spadá televize Barrandov nebo časopis Týden.

Čínský CITIC má tak v agentuře prostřednictvím své společnosti Rainbow Wisdom Investment více procent než její druhý majitel Jaromír Soukup. Ten dál drží většinu ve společnosti Empresa Media. Uvedl to server Hlídací pes.

Čínskému státnímu koncernu se tak podle serveru otevírá cesta k vlivu na většinu tuzemských médií. Ta jsou často závislá na příjmech z inzerce, kterou u nich zadává právě Médea. Tato mediální agentura podle serveru obhospodařuje reklamní rozpočty na úrovni tří miliard korun ročně.

Hlavními strůjci obchodu jsou podle Hlídacího psa bývalý ministr obrany a volební manažer ČSSD Jaroslav Tvrdík a poradce prezidenta Miloše Zemana Martin Nejedlý. "Nejedlý a spol. se dlouhodobě snažili o ovládnutí agentury Médea, která dotuje chod prodělečné televize," uvedl před týdnem web Neovlivní.cz.

Společnost Rainbow Wisdom Investment získala loni na podzim nepravomocné svolení antimonopolního úřadu nutné k tomu, aby se mohla podílet na kontrole firem Empresa Media a Médea. Rainbow Wisdom Investment, kterou založila čínská státní skupina CITIC pro působení v Česku, získala podíly v obou společnostech loni v červnu, kdy přebírala aktiva holdingu CEFC China. V Empresa Media získala 49 procent, v marketingové Médea Group 30 procent.

Mediální dům Empresa Media patří podle webových stránek firmy mezi největší česká vydavatelství. Vydává například časopisy Týden, Sedmička či Interview a knihy. Na přelomu let 2012 a 2013 do skupiny přibyla televize Barrandov.

Mediální agentura Médea funguje jako zprostředkovatel při zadávání reklamy mezi firmami a médii. Soukup ji převzal koncem 90. let a vybudoval z ní jednoho z hlavních hráčů na českém trhu.

Inzerce v tisku se podle údajů Nielsen Admosphere pohybuje kolem 20 miliard korun ročně, objem reklamy v televizi loni přesáhl 57 miliard, na internetu zadavatelé za inzerci vydali 34 miliard korun.