Počasí, dispečeři nebo software aerolinek aneb Kdo může za váš zpožděný let
Z vývoje v letecké dopravě a v letectví obecně by se v posledních letech jednomu zamotala hlava. Aerolinky nejdřív vyčerpal covid, nyní se pro změnu jejich zaměstnanci moc nevyspí, když se vypořádávají s přílivem obnovené poptávky. A mnohé investory, kteří před lety vsadili na výrobce dopravních letadel, teď asi trápí nepěkné žaludeční obtíže. I takové symptomy má pásmová nemoc neboli jet lag. Nyní souhrnně v newsletteru ze světa letecké dopravy na e15.
Jet lag newsletter v příštích dvou týdnech nevyjde. Těšit se na vás budu opět 31. července ve vašich e-mailových schránkách nebo 1. srpna na e15.cz. Tématem bude ohlédnutí za aerosalonem ve Farnborough. Mezitím doporučuji sledovat kolegu Jiřího Liebreicha na e15 nebo na sociální síti X, který se na aerosalon patřící mezi dvě největší akce svého druhu v Evropě vypraví.
TÉMA
🛩️ Evropské nebe se plní, doprava vázne
Letový provoz nad Evropou se v době těsně před vrcholem hlavní sezony potýká s vlnou zpožďování letů. Některé aerolinky z toho obviňují řízení letového provozu nad Evropou, letoví dispečeři pak poukazují na nepředvídatelné plánování aerolinek a na špatné počasí. V každém případě se nezdá, že by se situace měla brzy uklidnit.
Letní sezona, kdy aerolinky vypravují nejvíce letů z celého roku a provoz zároveň komplikují časté bouřky, kterým se letadla musejí vyhýbat, tradičně nahrává větším zpožděním. V posledních červnových dnech se ale situace na evropském nebi vyhrotila, k obvyklým faktorům se přidaly další komplikace. Právě bouřky zasáhly v pátek 28. června větší část Evropy a rozpoutaly chaos.
„Stejně jako ostatní letecké společnosti jsme kvůli omezením ze strany evropského řízení letového provozu v důsledku nepříznivých povětrnostních podmínek v celé Evropě bohužel museli provést určité úpravy letového řádu,“ uvedly například British Airways v prohlášení z 28. června. V síti této společnosti bylo podle dat webu Flightaware zpožděno 36 procent letů, německé Lufthanse se do cíle včas nedostalo 39 procent letů a například nízkonákladový Easyjet měl v onen krizový pátek zpožděnou rovnou polovinu letů.
Problémy se přelévaly do dalších dní, jak ukazuje například oznámení tuzemských aerolinek Smartwings, které upozorňovaly především na potíže v tureckém vzdušném prostoru. Všech 30 letů společnosti z 29. 6. do Turecka nabralo zpoždění. Smartwings zároveň dodaly, že ke zpožďování jejich letů napříč Evropou dochází „vzhledem k silné regulaci vzdušného prostoru ze strany evropského orgánu řízení letového provozu“.
Přihlaste se k odběru newsletterů na e15
Chcete pokračovat ve čtení tohoto nebo dalších newsletterů z tvorby e15. Přihlaste se k jejich odběru a budete je pravidelně dostávat do své e-mailové schránky. Čtete newslettery raději u nás na webu? Zaregistrujte se prosím níže.