Letos už šest srážek s vlakem

Zatímco vloni bourali na přejezdech jen tři řidiči, za prvních šest týdnů letošního roku už policisté řešili šest srážek s vlakem.

Ani blikající červená světla nepřiměla šestapadesátiletého řidiče, aby na přejezdu „u jatek“ zastavil. Jeho auto srazila lokomotiva, která přijížděla od Kardašovy Řečice do Hradce. Muž měl štěstí, vlak auto netlačil, jen ho z kolejí smetl. Podobných nehod jako tato z druhé poloviny ledna se přitom stalo letos už šest. Nejhůř dopadl mladý pár, který se s lokomotivou střetl na přejezdu u Třeboně. Řidič tehdy utrpěl vážná zranění. „Všichni řidiči podcenili nebezpečí, nerozhlédli se nebo nerespektovali světelné zařízení,“ říká k tomu policejní mluvčí Hana Millerová.
Podle zkušeností policistů nejčastěji na přejezdech bourají místní lidé. Jsou totiž přesvědčení, že znají dobře jízdní řády vlaků, a zbytečně hazardují. Strojvůdce ale nemůže vlak zastavit okamžitě, i kdyby si auta všiml včas. Brzdná dráha může být až tři sta metrů a případy, kdy lokomotiva tlačí vůz před sebou, mívají nejhorší následky.
Redaktoři Sedmičky se chtěli přesvědčit, jak vážně řidiči berou blikající červená světla. Vydali se na zmíněný přejezd ve Zbuzanech směrem na Radouňku. Ve středu odpoledne si redaktoři počkali hned na čtyři vlaky. Ve všech případech začala výstraha svítit včas a všechna projíždějící auta i kamiony zastavily.

Nachytali jednoho řidiče

Čekat se ale nechtělo muži v reflexní vestě, který přijížděl od Radouňky kolem tři čtvrtě na čtyři. I když světla začala svítit ještě několik sekund předtím, než se ke kolejím přiblížil, nezpomalil a přejezdem projel. „Hlavně v létě je to tady docela normální. Z vlaku si nic nedělají hlavně chlapi na kolech,“ tvrdí Michal Pávek, který tudy často jezdí.
Byl to ale jediný případ, i když se redaktoři vrátili na místo ještě v pátek, v dalších osmi případech tady řidiči i cyklisté stáli. Nehody se nevyhýbají ani devětasedmdesáti kilometrům hradeckých úzkorozchodných tratí. Vloni se na nich staly dvě kolize s auty. „Vyšetřování ale ukázalo, že jsme za ně nemohli, i když se jedna řidička hájila tím, že měla přednost zprava,“ tvrdí Jan Šatava, ředitel Jindřichohradeckých místních drah.