Parkování: sto nových míst

Na Nových Sadech vznikne do října stovka nových parkovacích míst.

Přes den se nedá zaparkovat v centru města, odpoledne zase na olomouckých sídlištích. Prostor, kde by mohla vzniknout nová parkovací místa, se hledá těžce. Mezi lokality s neúnosnou situací patří i ulice Skupova a Trnkova v olomoucké části Nové Sady. Radní ale slibují nová místa.

Jedno vznikne na zarostlém a nevyužívaném antukovém dvorci, kde už teď řidiči načerno parkují. Radní chtějí navíc upravit i jiné volné plochy. Vzniknout by měla stovka parkovacích stání.
„Je to tady hrozné už odpoledne. Po šesté hodině nezaparkujete vůbec,“ posteskl si například Olomoučan Jiří Křiklava.

Vedení města o situaci ví už delší dobu. Koneckonců právě tady donedávna bydlel i náměstek primátora Martin Major. „Parkuje se tam načerno a za tolerance městské i republikové policie na plochách, které pro parkování nejsou schválené,“ tvrdí Major. Jeho slova potvrzují i obyvatelé. „Občas někdo na hřišti zaparkuje. Párkrát už tady byli i policajti, ale vždycky se to nějak vyřešilo. Myslím, že botičku nikomu nedali,“ říká Alena Hodinová, která bydlí na samém konci Skupovy ulice. Nová parkovací místa vzniknou i mezi domy v Trnkově ulici. Více místa bude po úpravách ploch pro kontejnery a podélné stání se změní na šikmé.

I když se motoristé na nová parkovací místa ve městě těší, bojí se stavebních prací, které dopravu i parkování mohou zkomplikovat. „Ani si nechci představit, jak to tady bude vypadat a kde v tu dobu zaparkujeme,“ dodává Hodinová.

Ve Skupově ulici začnou práce na novém parkovišti v červnu a potrvají dva měsíce. Pak přijde na řadu Trnkova ulice. Podle Majora to lidé budou muset překousnout. „Je to sevřené sídliště. Během stavby ale vznikne i dočasné parkoviště na Jeronýmově ulici se čtyřiceti místy,“ upozorňuje náměstek primátora.

Vznik stovky nových míst a oprava pěti desítek starých, nové veřejné osvětlení a zeleň přijde radnici na více než sedmnáct milionů korun. Vedení města si slibuje, že z této sumy uhradí jen tři a půl milionu, zbytek by měla pokrýt dotace.

V minulosti nechali radní postavit parkovací místa na sídlištích Úzké Díly a Povel, stejně jako v ulicích Janského a Jílová. Dalších šestatřicet ve Foerstrově, Na Chmelnici a ve Farského ulici. A to přesto, že starost o parkování není povinností města.

V Olomouci je zaregistrovaných téměř šedesát tisíc osobních aut, ale nikdo neví, kolik je pro ně parkovacích míst. Když se většina sídlišť stavěla, byla úplně jiná situace, auto mělo jen pár rodin. Nové normy proto ukládají povinnost vytvořit na sto metrů čtverečních bytové plochy jedno parkovací místo. U nových domů to ale musí zajistit stavebník, tedy většinou soukromá firma. Ta sice místo pro stání aut vytvoří, ale třeba v placené garáži, a noví majitelé bytů tak stejně parkují na ulici. Katastrofické zůstává parkování na sídlištích za Zikovou ulicí.