RECENZE: Dynamický konec Star Wars bez překvapení

Záběry ze snímku Star Wars: Vzestup Skywalkera.

Záběry ze snímku Star Wars: Vzestup Skywalkera. Zdroj: ČTK

7

Třetí trilogie Hvězdných válek finišuje svým nejlepším dílem. Epizoda IX nazvaná Vzestup Skywalkera dokončí cestu mladé Rey od sběračky šrotu k největší naději světlé strany Síly i osud syna Hana Sola a princezny Leiy zběhlého k temné straně. Rey se konečně dozví, odkud se bere její talent. Věčný padouch celé série Palpatine přijde s novým, ještě ničivějším plánem a statečný odboj bude muset bojovat proti ještě větší přesile.

Hlavní hrdinové, Rey a její loajální přátelé Finn, Poe a Chewie, se vydají na další klíčovou misi, při níž vystřídají řadu různorodých planet a přežijí řadu honiček a přestřelek. K novému filmu s nálepkou Star Wars se po málo oblíbené Epizodě VIII vedené Rianem Johnsonem vrátil J. J. Abrams a pojal ho opět jako moderní variaci na známá témata. Na rozdíl od jeho dílu VII Síla se probouzí stojí novinka lépe na vlastních nohou a už se svého vzoru, původní Lucasovy trilogie z dávných časů přelomu 70. a 80. let 20. století, nedrží za ručičku. Kráčí ale stále po stejné půdě. Ostatně ani název Vzestup Skywalkera se od titulu Návrat Jediů zas tak neliší.

Závěr nové trilogie podle očekávání naplňuje pojetí Abramse a studia Disney aktualizovat milovanou a průlomovou fantasy pohádku pro 21. století. Mezi hrdiny přibylo žen a etnik, aby reprezentovaly víc fanoušků, víc je i nových zvířátek a droidů, které se budou líbit dětem. Triky jsou propracovanější, akce dynamičtější a epičtější. V Devítce vše i přes zbytečně dlouhou stopáž dobře funguje, než se závěr trochu zamaže sentimentem a opakováním.

Pod novým nátěrem zůstalo jádro s bojem dobra proti zlu stejně jako oblíbené detaily, od úvodních titulků po hudební motivy Johna Williamse. Abrams umí zručně pracovat s nostalgií a relikty první trilogie, i když jejích tří hlavních hrdinů se zbavuje s předvídatelnou pravidelností. Když však už poněkolikáté sledujeme, jak odvážná skupinka plní další životně důležitý úkol, a tušíme, jak jejich snaha dopadne, je těžké znovu cítit tíhu jejich zodpovědnosti.

Daisy Ridleyová a Adam Driver do svých rolí Rey a Kyla dávají hodně emocí, a vnitřní cestu jejich postav díky tomu nepřehluší ani sto výbuchů. Vzestup Skywalkera kombinuje akci, drama a trochu humoru a zakončuje další část velkolepé ságy důstojně. Osudovost stejně jako překvapení už ale Star Wars vyčerpaly.