Komentář Roberta Maleckého: Čau, děti!

Andrej Babiš

Andrej Babiš Zdroj: Michael Tomeš

Jana Maláčová
Andrej Babiš
3
Fotogalerie

Byla jednou jedna levicová strana, která si myslela, že pro prosazení svých programových priorit (nevíme, jak se to řekne pohádkově, ale půjde o nějaká kouzla a čáry) musí vládnout se zlým marketingovým čarodějem. Ten měl kouzelnou hůlku, které se říkalo Facebook, jejímž prostřednictvím dokázal všechno obrátit ve svůj prospěch. Ať už se stalo cokoli.

Tak by mohla začínat pohádka o společném vládnutí ČSSD a hnutí ANO. Děj: Česko rok 2019. Kulisy: koaliční rada o zvýšení důchodů a rodičovského příspěvku. Syžet: nevídaná marketingová bitva, která následovala.

Ministryně Jana Maláčová v pondělí hlásí: „Skvělá zpráva, důchody stoupnou v příštím roce o 900 korun, rodičovský příspěvek se zvýší na 300 tisíc korun pro nově narozené od 1. 1. 2020 (…) Dnešní koaliční rada přinesla průlom.“ A nějaké ty smajlíky.

Ovšem ukázalo se, milé čauděti, že to zas tak skvělá zpráva nebyla. ČSSD totiž už loni představila návrh, že rodičovský příspěvek zvýší o 40 tisíc od července letošního roku. A dalších 40 tisíc by měli rodiče dostat na začátku roku příštího. A to všichni, nejen ti, kterým se podaří porodit až po 1. lednu 2020. A Maláčová to taky začala na kouzelné síti pěkně schytávat.

„Na včerejší koaliční radě jsme toho hodně prosadili. Našli jsme shodu na důchodech, prosadili jsme tvrdší tresty pro neplatiče výživného i zálohované výživné. Rodičovský příspěvek ale nedopadl tak úplně podle představ,“ píše už v úterý.

Ve středu konečně pochopila, že je zle: „Chceme přesvědčit koaličního partnera, že je nutné podporovat všechny rodiče! Můj původní návrh měl zvýšit vyplácení rodičáku všem rodinám s malými dětmi do čtyř let, a i když jsem pro něj zatím ještě nenašla podporu, tak to nevzdávám a budu bojovat!“

I bojovalo se. Bojoval i zlý čaroděj, kterému kouzelná hůlka pochopitelně poradila hodit všechno na Hamáčka. „Já samozřejmě chápu, že to některé matky berou jako nespravedlnost. Musím ale říct, že tenhle návrh odzněl, a bylo nás tam asi deset, jako kompromisní návrh pana předsedy Hamáčka,“ řekl Babiš. A vyhrál. Hamáček už se jen brání, dokonce ho to mrzí, což Facebook vyhodnotí jako přiznání: „1. 1. 2020 je kompromis, který se nám podařilo prosadit. Mrzí mě to, ale jsem rád, že se rodičovský příspěvek zvýšil.“

Každá pohádka by měla nést ponaučení. V našem případě je to zjištění, že vládnout s „marketing-driven“ stranami prostě nejde. Což by ovšem po pěti letech společných projektů neměla být pro ČSSD velká novinka. A jak pohádka dopadne? O lahev sunaru, že se peníze nakonec najdou. V kouzelné torně kouzelníka Babiše.

Autor je komentátorem serveru HlídacíPes.org