Volkswagen drtí skandál s emisemi, akcie se propadly o pětinu

Volkswagen Passat

Volkswagen Passat Zdroj: Marcus Balcher, Flickr.com (CC BY-SA 2.0)

Akcie německé automobilky Volkswagen dnes padají o zhruba 20 procent a zaznamenávají jednu z nejhlubších jednodenních ztrát ve své historii. Trh reaguje na páteční obvinění amerických úřadů, podle nichž společnost falšovala u řady vozů údaje o toxických emisích. Volkswagen je mateřskou společností české automobilky Škoda Auto.

Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) Volkswagen obvinila, že do řady modelů dieselových vozů značek VW a Audi z posledních asi sedmi let instaloval software, který umožňuje skrýt při testování emisí skutečné hladiny vypouštěných oxidů dusíku. Emise jsou pak během jízdy mnohonásobně nad stanovenými limity, které jsou v USA pro oxidy dusíku přísnější než jinde.

Volkswagen musí kvůli těmto zjištěním stáhnout z amerického trhu do servisů půl milionu aut a za každý takto upravený vůz může dostat pokutu až 37 500 dolarů. To dává celkovou teoretickou částku přes 18 miliard dolarů (431 miliard korun).

Německo nařídilo kontrolu vozů VW kvůli skandálu s emisemi
Německá vláda nařídila důkladnou kontrolu naftových automobilů společnosti Volkswagen poté, co firma přiznala, že manipulovala s emisními testy ve Spojených státech.

„Nařídil jsem spolkovému úřadu pro motorová vozidla, aby okamžitě zajistil přísné a specifické překontrolování naftových modelů VW nezávislými odborníky,“ řekl listu německý ministr dopravy Alexander Dobrindt.

Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) v pátek Volkswagen obvinila, že do řady modelů dieselových vozů značek VW a Audi z posledních asi sedmi let instaloval software, který umožňuje skrýt při testování emisí skutečné hladiny vypouštěných oxidů dusíku.

Akcie Volkswagenu ztrácely po 12. hodině SELČ 19,5 procenta, čímž se dostaly na 129,75 eura. Z tržní hodnoty společnosti tak zmizelo asi 15 miliard eur. Spolu s Volkswagenem prudce ztrácejí i akcie sesterské automobilky Porsche i akcie dalších německých výrobců BMW a Daimler. Ty uvedly, že se jich vyšetřování jejich konkurenta netýká. Německá vláda vyzvala domácí automobilky, aby americkým úřadům poskytly všechny informace nutné pro vyhodnocení kvality emisních údajů u jejich vozů.

Investoři se obávají, že zjištění o podvodech s emisemi může skupině způsobit problémy s odbytem a vést k odložení investic. Firma již sdělila svým americkým dealerům, aby zastavili prodej některých dieselových vozů, a stáhla na ně reklamy z internetu. „Tato katastrofa překonává všechna očekávání,“ řekl agentuře Reuters Ferdinand Dudenhöffer, který vede Středisko automobilového výzkumu při Duisburgsko-essenské univerzitě.

Nové problémy

Skandál s utajovanými emisemi sráží největší evropskou automobilku do nových problémů. Na jaře skupina zažila střet v nejvyšším vedení, kdy se předseda dozorčí rady Ferdinand Piëch snažil odstavit generálního ředitele Martina Winterkorna, nakonec byl ale nucen sám odstoupit. Volkswagen chtěl rozptýlit pochybnosti o funkčnosti svého vedení na pátečním zasedání dozorčí rady, kde se má rozhodnout o plánu nové organizační struktury.

Volkswagen má v plánu stát se do roku 2018 největším producentem automobilů na světě a v prvním pololetí se už skupině navzdory poklesu prodeje podařilo v prodeji vozů těsně překonat dosavadní světovou jedničku Toyotu. Rána pro pověst značky, jakou je skandál s emisemi, ale může podkopat tržby zejména na americkém trhu, kde začal Volkswagen zastavovat propad předešlých let.