Volkswagen drtí skandál s emisemi, akcie se propadly o pětinu

Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) Volkswagen obvinila, že do řady modelů dieselových vozů značek VW a Audi z posledních asi sedmi let instaloval software, který umožňuje skrýt při testování emisí skutečné hladiny vypouštěných oxidů dusíku. Emise jsou pak během jízdy mnohonásobně nad stanovenými limity, které jsou v USA pro oxidy dusíku přísnější než jinde.
Volkswagen musí kvůli těmto zjištěním stáhnout z amerického trhu do servisů půl milionu aut a za každý takto upravený vůz může dostat pokutu až 37 500 dolarů. To dává celkovou teoretickou částku přes 18 miliard dolarů (431 miliard korun).
Německo nařídilo kontrolu vozů VW kvůli skandálu s emisemi |
---|
Německá vláda nařídila důkladnou kontrolu naftových automobilů společnosti Volkswagen poté, co firma přiznala, že manipulovala s emisními testy ve Spojených státech. „Nařídil jsem spolkovému úřadu pro motorová vozidla, aby okamžitě zajistil přísné a specifické překontrolování naftových modelů VW nezávislými odborníky,“ řekl listu německý ministr dopravy Alexander Dobrindt. Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) v pátek Volkswagen obvinila, že do řady modelů dieselových vozů značek VW a Audi z posledních asi sedmi let instaloval software, který umožňuje skrýt při testování emisí skutečné hladiny vypouštěných oxidů dusíku. |
Akcie Volkswagenu ztrácely po 12. hodině SELČ 19,5 procenta, čímž se dostaly na 129,75 eura. Z tržní hodnoty společnosti tak zmizelo asi 15 miliard eur. Spolu s Volkswagenem prudce ztrácejí i akcie sesterské automobilky Porsche i akcie dalších německých výrobců BMW a Daimler. Ty uvedly, že se jich vyšetřování jejich konkurenta netýká. Německá vláda vyzvala domácí automobilky, aby americkým úřadům poskytly všechny informace nutné pro vyhodnocení kvality emisních údajů u jejich vozů.
Investoři se obávají, že zjištění o podvodech s emisemi může skupině způsobit problémy s odbytem a vést k odložení investic. Firma již sdělila svým americkým dealerům, aby zastavili prodej některých dieselových vozů, a stáhla na ně reklamy z internetu. „Tato katastrofa překonává všechna očekávání,“ řekl agentuře Reuters Ferdinand Dudenhöffer, který vede Středisko automobilového výzkumu při Duisburgsko-essenské univerzitě.
Nové problémy
Skandál s utajovanými emisemi sráží největší evropskou automobilku do nových problémů. Na jaře skupina zažila střet v nejvyšším vedení, kdy se předseda dozorčí rady Ferdinand Piëch snažil odstavit generálního ředitele Martina Winterkorna, nakonec byl ale nucen sám odstoupit. Volkswagen chtěl rozptýlit pochybnosti o funkčnosti svého vedení na pátečním zasedání dozorčí rady, kde se má rozhodnout o plánu nové organizační struktury.
Volkswagen má v plánu stát se do roku 2018 největším producentem automobilů na světě a v prvním pololetí se už skupině navzdory poklesu prodeje podařilo v prodeji vozů těsně překonat dosavadní světovou jedničku Toyotu. Rána pro pověst značky, jakou je skandál s emisemi, ale může podkopat tržby zejména na americkém trhu, kde začal Volkswagen zastavovat propad předešlých let.