Volkswagen s sebou stahuje BMW i Daimler, dohromady ztratily 40 miliard eur

Věž plná Volkswagenů ve Wolfsburgu

Věž plná Volkswagenů ve Wolfsburgu Zdroj: CC BY-NC-ND 2.0: Sdu7cb via Flickr

Skandál automobilky Volkswagen s sebou stahuje i další velká německá jména z oboru, burziáni se totiž jako o život zbavují tamních akciových prémiovek páchnoucích benzinem. Hodnota tria největších německých automobilek tak jen od počátku tohoto týdne propadla na burze v přepočtu o více než bilion korun. Jen z necelých sedmdesáti procent se přitom na tomto akciovém armagedonu automobilového průmyslu podílí Volskwagen, o zbytek ztrát se dělí BMW a Daimler, výrobce aut značky Mercedes.

Akcionáři Volkswagenu přišli za uplynulé dva dny o třetinu své investice. Suma 27 miliard eur, o které od začátku týdne klesla hodnota německé automobilky, zároveň vysoce převyšuje maximální výši pokuty, kterou může dostat od americké Agentury pro ochranu životního prostředí. Ta v pátek obvinila Volkswagen z toho, že v části vozů s naftovými motory použil software, kterým při emisních testech oklamal americké úřady.

Prudký propad stihl i další německé automobilky. Akcionáři Daimleru a BMW počítají takřka desetiprocentní ztráty, výrobce mercedesek ztratil osm miliard své páteční hodnotě, mnichovský výrobce luxusních vozů pak kolem pěti. Pád Volkswagenu už stačil změnit i žebříček automobilových velikánů. Německou jedničkou je tak alespoň podle burzovní hodnoty kolem 73 miliard eur Daimler, cena za Volkswagen se s bezmála 54 miliardami eur pohybuje jen těsně nad německou trojkou BMW.

Vývoj akcií Volkswagenu:

Investorská panika se navíc šíří dále. „Kauza Volkswagenu dopadá na celý automobilový sektor včetně subdodavatelů. Příkladem může být například Continental,“ uvádí analytik Cyrrusu Jiří Šimara. Akcie výrobce pneumatik jen od začátku týdne propadly o šest procent.

Volkswagen kvůli skandálu zhoršil výhled letošního hospodaření a ve třetím čtvrtletí vyčlení ze zisku 6,5 miliardy eur na zaplacení výdajů souvisejících s kauzou. Koncern také přiznal, že softwarem určeným k falšování emisních testů bylo na celém světě vybaveno asi 11 milionů aut. Podle německých médií bude kauza zřejmě stát křeslo současného šéfa koncernu Martina Winterkorna.