Deník N je i kvůli autorskému zákonu stále ve ztrátě, ale blíží se nule. Předplatitelé i přes zdražení drží
Společnost N media, které vydává tištěnou a webovou verzi Deníku N, se od svého rozjezdu v roce 2018 stále pohybuje v každoročních mírných ztrátách. V roce 2023 podle účetní závěrky ztráta meziročně vyrostla z 1,1 na 4,3 milionu korun. Kumulovaná ztráta dosáhla zhruba 66 milionů. Rok 2024 by měl být lepší. „Ještě nemáme finální čísla, ale trend je rozhodně pozitivní. Za rok 2024 chceme být blízko nuly,“ řekl e15 Ján Simkanič, ředitel N media.
Zvýšená ztráta v roce 2023 podle Simkaniče souvisí s tím, co postihlo většinu médií v Česku. Jde o změnu autorského zákona, v jejímž rámci Google a Facebook omezily činnost a webovým médiím tak klesl počet návštěvníků a příjmy mířící z těchto dominantních služeb. Podepsalo se na tom rovněž výrazné zvýšení nákladů na tisk novin a zdražování energií. Pro N media to znamenalo finanční postihy kolem 10 milionů korun.
Dále se projevuje zvýšení DPH na noviny a digitální obsah. Deník N tak byl vlivem všech zmiňovaných okolností nucen poprvé zdražit předplatné. Počet předplatitelů se nehýbe směrem nahoru, ale už nějakou dobu si drží stabilní číslo 26 tisíc.
„Vážíme si toho, že naši předplatitelé situaci chápou. Jejich podpora v čase navíc objemově výrazně roste, protože stále více si jich pořizuje dražší klubové předplatné s kompletním digitálním servisem včetně mobilní aplikace a našich podcastů. Klubových předplatitelů máme o 50 procent více než před rokem. Podařilo se také dobře nastartovat vydávání pátečního magazínu s televizním programem po skončení tištěných Lidových novin,“ navázal Simkanič.
Simkanič označil šest let existence Deníku N za velký úspěch. Sázka na placený obsah podle něj byla správná. Deník N v tomto ohledu na české internetové mediální scéně patří k nejúspěšnějším produktům.
„Samozřejmě že při existenci dvou dominantních zpravodajských serverů ze stáje Seznamu, které nabízejí obsah za dumpingovou cenu, tedy zdarma, se musejí všichni ostatní hodně snažit,“ doplnil.
Firmu N media majoritně vlastní (56,6 procenta) akciovka Independent Press spadající pod Nadaci Independent Press. Mezi její investory patří Jaroslav a Silke Horákovi (Albatros Media), Libor Winkler (RSJ), Libor Hájek (Livesport) nebo Ondřej Fryc (Reflex Capital). Dalších více než 15 procent patří zaměstnancům a spolupracovníkům a 28 procent drží společnost Denník N vydávající stejnojmenné noviny na Slovensku.
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!