300 km dlouhá vodní cesta Dunaj - Odra - Labe je znovu ve hře

Mělnický přístav, pohled z mostu přes Labe

Mělnický přístav, pohled z mostu přes Labe Zdroj: Petr Horky

Plány na výstavbu vodního koridoru Dunaj - Odra - Labe opět získávají realné obrysy. Ředitelství vodních cest letos vypracuje studii proveditelnosti tohoto gigantického vodního koridoru.

Ředitelství vodních cest o výstavbu 300 kilometrů dlouhé vodní cesty usiluje dlouhou dobu. Ale stavba kanálu byla zatím vždy odložena. V současnosti chce využít podporu, kterou projektu dal prezident Miloš Zeman. „Naší prioritou v současnosti je, aby byl D-O-L co nejdříve zařazen v rámci revize do sítě TEN-T,“ uvedl ředitel Ředitelství vodních cest Jan Skalický.

Podle Skalického by nemělo být překážkou, že vodní cesta nebude dokončená do roku 2030. Do TEN-T je například zařazený i projekt Rhona-Rýn/Mosela ve Francii, kde není stanovená ani finální trasa, podotkl. Součástí D-O-L je i vybudování kanálu u Přelouče a plavebního stupně v Děčíně. Na Přelouč je již vybraný dodavatel a měl by začít stavět v příštím roce. S výstavbou jezu v Děčíně se počítá v letech 2015 až 2019.

Propojení s mořem

Kanál je podle Skalického chybějícím článkem propojení evropských vodních cest a měl by pomoci vyřešit chybějící stabilní propojení Česka s mořem. Vedle nákladní i osobní dopravy má zajišťovat i vodohospodářskou a protipovodňovou funkci. Zájem o využití kanálu mají mimo jiné i severomoravské podniky, jako jsou Vítkovice Steel, Acellor Mital nebo Třinecké železárny, které v současnosti k vodní dopravě nemají přístup. Ředitelství vodních cest se kvůli tomu zapojilo do projektu INWAPO, který má v úmyslu posílit vodní dopravu a podpořit její konkurenceschopnost vůči silniční dopravě. Podle evropské Bílé knihy by do roku 2030 mělo vést nejméně 30 procent dopravy po vodě nebo železnici.

Slušovický přímluvce

Případná stavba kanálu by si vyžádala desítky až stovky miliard korun. Podle Skalického by to byla ročně řádově procenta z rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury. Dobu přípravy samotné výstavby odhadl na deset let.

Stavbu D-O-L podporuje i bývalý šéf JZD Slušovice a Zemanův poradce František Čuba. Vidí v něm šanci pro rozvoj českého průmyslu. Zeman o projektu hovořil již před volbami a údajně jej chce zmínit při chystané návštěvě předsedy Evropské komise José Barrosa.