Aerolinky Transaero bourají monopol letů Moskva–Praha

Tupolev Tu-214 aerolinek Transaero

Tupolev Tu-214 aerolinek Transaero Zdroj: Alex Pereslavtsev, Wikimedia Commons (GFDL 1.2)

Největší soukromé ruské aerolinky Transaero usilují o rozšíření nabídky svých linek do Česka. Ke stávajícím letům z Moskvy a Petrohradu do Pardubic chtějí přidat spojení z Moskvy do Prahy. Padl by tak stávající monopol, který na lince mají národní dopravci České aerolinie a Aeroflot.

Pokud se společnosti podaří v říjnu vysoutěžit práva na provozování linky, zahájí Transaero provoz v příštím roce. „Jsme připraveni linku otevřít od začátku letní sezóny,“ řekl serveru Flightglobal.com mluvčí společnosti Alexander Daleža.

Podle dohody mezi Prahou a Moskvou má monopolní postavení ČSA a Aeroflotu na lince z Moskvy do Prahy vypršet v březnu. Noví dopravci budou mezi oběma městy provozovat nanejvýš sedm letů týdně. Pro další destinace stále platí původní režim, kdy může mezi dvěma městy létat pouze jeden dopravce z každého státu. Praha a Moskva ale podle dřívějšího vyjádření ministerstva dopravy nadále jednají o liberalizaci celého trhu.

Podle Daležy zůstává nyní v Evropě jen „velmi málo trhů“, které jsou omezeny podobnou dohodou jako je ta mezi Ruskem a Českem. Jako příklad uvedl Skandinávii a Nizozemsko. ČSA a Aeroflot nyní Prahu a Moskvu spojují 28 lety týdně.

Travel Service se zatím nerozhodl

České ministerstvo dopravy nechtělo výběr dalších ruských aerolinek, který bude obsluhovat linku z Moskvy do Prahy, komentovat. „Ruského dopravce vybírá ruská strana, ministerstvo dopravy do tohoto procesu nezasahuje,“ uvedl pro E15.cz mluvčí rezortu Tomáš Neřold.

Na české straně už dříve potvrdil zájem o linku Travel Service, který by ji rád provozoval pod obchodní značkou Smart Wings. Oficiální žádost ale ministerstvo dosud podle Neřolda neobdrželo. Případné rozhodnutí o udělení práv na provozování linky by na české straně mělo padnout do konce roku.

Na aerolinky dopadá slábnoucí ekonomika

Vstup na linku z Prahy do Moskvy nemusí pro nově příchozí dopravce představovat kdovíjaké terno. ČSA jako důvod v úterý oznámeného propouštění zmínily i „významný meziroční propad počtu rezervací i přepravených cestujících z Ruské federace a dalších zemí bývalého Sovětského svazu v souvislosti s ukrajinskou krizí“. Aeroflot se kvůli poklesu poptávky propadl do pololetní ztráty.

Také pražské letiště oznámilo pokles počtu cestujících během letních prázdnin o 1,5 procenta, způsobený především poklesem na linkách z Moskvy, Kyjeva a Petrohradu. Počet cestujících na karlovarském letišti, které se na spojení do Ruska zaměřuje, v srpnu klesl dokonce o 9,6 procenta.