Na indickém nebi zůstává jediný ziskový přepravce, nízkonákladový IndiGo. Ostatní aerolinky doplatily na zvyšování nákladů na financování půjček a na rostoucí ceny paliva, které letos zdražilo o třicet procent. Do ztráty je přivedl i vzájemný konkurenční boj vedený snižováním cen letenek. „Přišel čas, kdy indičtí přepravci budou muset začít snižovat dluhy a usilovat o provozní efektivitu,“ míní Srisu Subrahmanyam, spoluzakladatel chicagské poradenské společnosti Orchard Group, jež učí firmy osekávat náklady.
Na nedostatek pasažérů se přitom aerolinky nemohou vymlouvat – počet přepravených letos stoupl o devatenáct procent. Jenže cenový boj veškeré zisky z nárůstu vymazal. Aerolinky na indickém subkontinentu bezhlavě zaváděly nové trasy a své agresivní expanze financovaly dluhy. Celkově nyní potřebuje letecký sektor 2,5 miliardy dolarů.
Indická vláda zvažuje různé strategie možné pomoci. Jednou z nich je úleva na palivových daních, další například omezení zákazu vstupu zahraničních investorů do indických aerolinek.