Air India hrozí bankrot. Žádá vládu o pomoc

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: indiaairlines.in

Indická státní letecká společnost Air India chce po centrální vládě 65 miliard rupií (1,3 miliardy dolarů). Po záchranném kruhu volá i letecký přepravce Kingfisher Airlines. Jet Airways, další indické aerolinky, zase usilují o konverzi svého dluhu v rupiích na levnější dolarový. Problémy ale mají na indickém trhu všichni přepravci, mluví se o chronické ztrátovosti.

Na indickém nebi zůstává jediný ziskový přepravce, nízkonákladový IndiGo. Ostatní aerolinky doplatily na zvyšování nákladů na financování půjček a na rostoucí ceny paliva, které letos zdražilo o třicet procent. Do ztráty je přivedl i vzájemný konkurenční boj vedený snižováním cen letenek. „Přišel čas, kdy indičtí přepravci budou muset začít snižovat dluhy a usilovat o provozní efektivitu,“ míní Srisu Subrahmanyam, spoluzakladatel chicagské poradenské společnosti Orchard Group, jež učí firmy osekávat náklady.

Na nedostatek pasažérů se přitom aerolinky nemohou vymlouvat – počet přepravených letos stoupl o devatenáct procent. Jenže cenový boj veškeré zisky z nárůstu vymazal. Aerolinky na indickém subkontinentu bezhlavě zaváděly nové trasy a své agresivní expanze financovaly dluhy. Celkově nyní potřebuje letecký sektor 2,5 miliardy dolarů.

Indická vláda zvažuje různé strategie možné pomoci. Jednou z nich je úleva na palivových daních, další například omezení zákazu vstupu zahraničních investorů do indických aerolinek.