Alitalia bude v roce 2017 opět vydělávat, plánuje Etihad

Alitalia by za tři roky měla dosáhnout čistého zisku 108 milionů eur při tržbách 3,66 miliardy eur, řekl agentuře Reuters vládní zdroj obeznámený s průběhem jednání. Úspěch jednání ale závisí především na tom, do jaké míry se Etihad bude ochoten zapojit do umořování dluhů Alitalie. „Čísla se ještě mohou v průběhu jednání výrazně měnit,“ dodal zdroj.
Italské aerolinky přežívají jen díky vládou organizované pomoci 500 milionů eur. Spojení s Etihad by mělo přinést peníze potřebné na realizací nové strategie na dálkových linkách a boj s nízkonákladovými dopravci a vysokorychlostními vlaky na evropských tratích.
Etihad chce na římském letišti Fiumicino přidat sedm nových dálkových linek a vybudovat tak v italské metropoli mezinárodní hub. Posílit mají také lety po Evropě z letiště Linate u Milána a dálkové lety z Malpensy na severu města.
Hlavní překážkou je zatím spor o oddlužení aerolinek. Věřitelé aerolinek v čele s bankami UniCredit a Intesa Sanpaolo navrhly, že dvě třetiny dluhu promění za akcie a zbytek Alitalii odpustí. Etihad ale po bankách žádá, aby odepsaly až 560 milionů eur z celkových 800 milionů, a prodloužil splatnost zbylé sumy do roku 2021. Samotný dopravce ze Spojených arabských emirátů nabízí investici 500 milionů eur výměnou za 49 procent akcií Alitalie.
Dalším možností je změna Alitalie v hondingovou společnost, která by převzala většinu dluhů aerolinek. Podnikání Alitalie by se pak převedlo na novou firmu ovládanou holdingem a Etihad by prostřednictvím navýšení kapitálu investovaly přímo do očištěné společnosti.