Auta bez řidičů už vozí cestující v hromadné dopravě na západě Německa

Německá dálnice

Německá dálnice Zdroj: profimedia.cz

ČTK

Na západě Německa mohou od tohoto týdne cestující v hromadné dopravě využívat samořiditelné vozy. Pilotní projekt, první v Německu, spustily Německé dráhy (DB) ve spolupráci s dopravním podnikem Rhein-Main-Verkehrsverbund (RMV). V testovací fázi vozidla dopraví zájemce do cíle ve vybrané oblasti kolem měst Langen a Egelsbach, kvůli bezpečnosti bude zatím ale za volantem připraven zasáhnout řidič.

Dopravní podnik RMV obsluhuje oblast jižního Hesenska a východní část Porýní-Falce včetně Frankfurtu nad Mohanem, Wiesbadenu či Mohuče. Jeho zákazníci si mohou od středy pomocí aplikace objednat jízdu autonomním vozem v oblasti, které leží poblíž frankfurtského mezinárodního letiště.

Podle autorů projektu je to poprvé, kdy se mohou zákazníci některého z dopravních podniků v Německu svézt samořiditelným vozem. V testovací fázi ovšem bude v automobilu vždy ještě řidič, který zasáhne v případě nouze. Trasu kontroluje na dálku také centrála. Maximální rychlost šesti testovacích vozů bude stanovena na 130 kilometrů v hodině.

Podobné nabídky mají přispět k zatraktivnění příměstské hromadné dopravy i její větší flexibilitě, obzvlášť v městských aglomeracích, jakou je i oblast kolem Frankfurtu nad Mohanem. Do budoucna by mohl být podobný typ dopravy i levnější, protože se obejde bez řidiče.

Autonomní auta v německé hromadné dopravě

V první fázi budou moci služeb autonomních vozů využít lidé, kteří se zaregistrují a budou vybráni do testovací skupiny - cestování pro ně pak bude bezplatné. Jezdit budou moci v okolí Langenu a Egelsbachu, tedy obcí, které mají dohromady asi 50.000 obyvatel. Ve druhé polovině roku by se měla samořiditelná auta objevit také v nedalekém Darmstadtu, který má zhruba 165 tisíc obyvatel.

"Autonomní jízda je klíčovou technologií pro inovativní, ekologickou a bezbariérovou mobilitu. Do budoucna by tak měla být dostupná v pravidelném provozu po celém Německu," uvedl v tiskové zprávě k zahájení testovacího provozu spolkový ministr dopravy Patrick Schnieder. Podle ředitele dopravního podniku RMV Knuta Ringata bude možné díky autonomnímu ježdění nabídnout hromadnou dopravu skutečně po celé zemi.

"Profitovat z toho budou především venkovské oblasti. Když bude možné zavolat si 24 hodin denně, sedm dní v týdnu malé autobusy bez řidiče tam, kde dnes linkové autobusy jezdí jen párkrát za den, bude hromadná doprava dostupná všem a bude výrazně atraktivnější," řekl Ringat.

Německé ministerstvo dopravy projekt podpořilo částkou 2,2 milionu eur (55 milionů Kč), další peníze poskytla země Hesensko a z vlastních zdrojů přispěl i dopravní podnik RMV. Projekt nese název KIRA, který vychází z německé zkratky pro umělou inteligenci (KI).

Oblast jižního Hesenska je sice první, která vyzkouší jízdu autonomními vozy v rámci hromadné dopravy, zdaleka ale ne jedinou, kde se testují autonomní vozidla. Například v Hamburku je zkoušeli nasadit jako taxíky, v Meklenbursku-Předním Pomořansku na severovýchodě Německa by od července měl začít jezdit autonomní autobus, který má fungovat stejně jako vozy v Langenu a Egelsbachu na zavolání. Testovat se ovšem bude na rozdíl od projektu RMV zatím bez cestujících.