Bez peněz už nakupuje auto skoro každý třetí Čech. Nastala doba pronájmů

Autosalon Škoda

Autosalon Škoda Zdroj: E15

Česko naplno zachvátil trend motorismu bez peněz. Tedy alespoň bez startovní investice do nákupu auta. Propříště může být argument prodejců o nízké ceně zcela mimo mísu, Češi si totiž začali auta ve velkém pronajímat. Bezmála třetina zákazníků z řad soukromníků, kteří za nákup nového přibližovadla nehodlají vydat statisíce korun, a sáhli by jinak po financování, totiž odjíždí z autosalónu se smlouvou o operativním leasingu.

Statistiku uvádí ve své zprávě Česká leasingová a finanční asociace (ČFLA). Jen v loňském roce zvolilo místo pořízení auta krátkodobější pronájem na 27 procent lidí, kteří by jinak museli na nákup auta využít půjčky nebo klasického leasingu.

V nedávné minulosti byl přitom operativní leasing spojován takřka výhradně s firemní klientelou, o čemž svědčí i data. Podle ČFLA ještě v roce 2011 takto „nakupoval“ auto ani ne každý desátý klient.

„Čeští zákazníci v poslední době výrazně přehodnotili své preference při pořizování automobilu pro soukromé účely. Jestliže dříve u nás jasně převládala snaha dobrat se pomocí externího financování k vlastnímu vozu, dnes už pro stále větší počet lidí není status vlastnictví podstatný,“ uvádí člen vedení ČLFA Jaromír Hájek.

Posun k západním trhům

V roce 2014 tak uzavřely členské firmy asociace s privátními klienty na operativní leasing nových vozů, případně na jejich krátkodobý pronájem, 7020 smluv, zatímco v roce 2011 to bylo pouhých 2342 kontraktů.

Mezi soukromými zákazníky je stále nejpopulárnějším nástrojem na financování nového vozu spotřebitelský úvěr, uvádí ČFLA, jeho podíl ale postupně klesá, a to zprudka. Zatímco před třemi lety si na úvěr bralo auto 89 procent klientů, roce 2011 na loňských 65.

„Česká společnost se v tomto ohledu posouvá směrem k nejvyspělejším západním trhům, kde je operativní leasing využíván fyzickými osobami zcela běžně,“ dodává Hájek.

ŠkoFIN spouští nový nástroj pro výběr a financování ojetých vozů