Statistiku uvádí ve své zprávě Česká leasingová a finanční asociace (ČFLA). Jen v loňském roce zvolilo místo pořízení auta krátkodobější pronájem na 27 procent lidí, kteří by jinak museli na nákup auta využít půjčky nebo klasického leasingu.
V nedávné minulosti byl přitom operativní leasing spojován takřka výhradně s firemní klientelou, o čemž svědčí i data. Podle ČFLA ještě v roce 2011 takto „nakupoval“ auto ani ne každý desátý klient.
„Čeští zákazníci v poslední době výrazně přehodnotili své preference při pořizování automobilu pro soukromé účely. Jestliže dříve u nás jasně převládala snaha dobrat se pomocí externího financování k vlastnímu vozu, dnes už pro stále větší počet lidí není status vlastnictví podstatný,“ uvádí člen vedení ČLFA Jaromír Hájek.
Posun k západním trhům
V roce 2014 tak uzavřely členské firmy asociace s privátními klienty na operativní leasing nových vozů, případně na jejich krátkodobý pronájem, 7020 smluv, zatímco v roce 2011 to bylo pouhých 2342 kontraktů.
Mezi soukromými zákazníky je stále nejpopulárnějším nástrojem na financování nového vozu spotřebitelský úvěr, uvádí ČFLA, jeho podíl ale postupně klesá, a to zprudka. Zatímco před třemi lety si na úvěr bralo auto 89 procent klientů, roce 2011 na loňských 65.
„Česká společnost se v tomto ohledu posouvá směrem k nejvyspělejším západním trhům, kde je operativní leasing využíván fyzickými osobami zcela běžně,“ dodává Hájek.
ŠkoFIN spouští nový nástroj pro výběr a financování ojetých vozů