Blanku i metro šetří antimonopolní úřad

Tunel Blanka

Tunel Blanka Zdroj: ctk

Tunel Blanka
Do pět kilometrů dlouhé prohlídkové trasy lidé vstupovali rampou tunelů v ulici Svatovítská u Vítězného náměstí v Praze 6.
Ražená část trasy končí v Troji a pokračuje přes budovaný Trojský most ke stanicím městské hromadné dopravy v Holešovicích.
Příchozí dostávali mapky prohlídkové trasy, na které mohli sledovat, kde se právě nacházejí. Další informace mohli načerpat z panelů i od ochotných průvodců v přilbách a pracovních uniformách.
Cestou měli návštěvníci jedinečnou možnost si prohlédnout strojovnu vzduchotechniky, nejmodernější tunelářské stroje, obdivovat tuny betonu obklopující je ze všech stran a tu a tam nakouknout do sousedního tubusu.
7
Fotogalerie
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) kontroluje dvě největší stavby v metropoli. Po metru se zaměřil také na to, zda byl dodržen zákon o veřejných zakázkách i při výstavbě nejdelšího tunelového komplexu u nás. Úřad si už od města vyžádal dokumentaci k Blance. Pokud by shledal pochybení, může zadavateli udělit pokutu až do výše deseti procent zakázky nebo do 20 milionů korun, jestliže nelze cenu zjistit.

Právě pochybnosti o tom, zda byl při výstavbě Blanky dodržen zákon, dohnaly představitelé města až před arbitrážní soud při Hospodářské a Agrární komoře ČR. Radnice totiž přestala před dvěma lety proplácet stavební firmě faktury, jelikož se politici obávali trestního stíhání. Dluh se postupně vyšplhal až na čtyři miliardy korun. Většinu peněz nařídil nedávný verdikt soudců Praze zaplatit.

Dílčí arbitráž se ještě vede o Trojský most, jehož cena se během výstavby téměř ztrojnásobila. Postup města při zadání této zakázky je v rozporu se zákonem naprosto jasně. Velmi pravděpodobná jsou ovšem pochybení na celém komplexu, který se prodražil o téměř deset miliard na 37 miliard. V rámci výstavby tunelu se například opravily náměstí, chodníky nebo vybudovaly cyklostezky, které vůbec nebyly součástí zadání soutěže.

Na možný rozpor se zákonem o veřejných zakázkách u budování trasy metra A, kde je investorem pražský dopravní podnik, poukázal interní audit samotného podniku. I tady dopravní podnik neplatí stavebním firmám za již odvedenou práci. Na tom, jak dopadne šetření ÚOHS, závisí, zda a kdy pošle Evropská investiční banka Praze poslední tranši půjčky, ze které se metro hradí. O metro i o Blanku se zajímá také policie.