Boeing vyfoukl Airbusu zakázku od Air Canada

Airbusy A320 se ve flotile Air Canada stanou minulostí, nahradí je Boeingy

Airbusy A320 se ve flotile Air Canada stanou minulostí, nahradí je Boeingy Zdroj: CC BY-SA 2.0: BriYYZ

Boeingu se podařilo oplatit Airbusu řadu porážek v boji o zakázky. Aerolinky Air Canada daly přednost jeho modelu 737Max před A320neo evropského rivala a Boeing tak vytlačil Airbus z pozice hlavního dodavatele úzkotrupých letadel pro kanadského národního dopravce.

Air Canada objednaly 61 letadel a zároveň si vyjednali předkupní právo na dalších 48 strojů. Zakázka má při ceně jednoho letounu přes 100 milionů dolarů hodnotu nejméně 6,5 miliardy dolarů, aerolinky ale při velkých objednávkách obvykle získávají slevy dosahující až 50 procent.

Obchod je „klíčovou součástí probíhajícího programu snižování nákladů“, prohlásil šéf Air Canada Calin Rovinescu. Nové letouny mají pomoci snížit náklady na palivo, které jsou pro aerolinky v posledních letech největší nákladovou položkou. Za prvních devět měsíců letošního roku Air Canada za palivo utratily 2.7 miliardy kanadských dolarů, což představuje 30 procent všech výdajů. Nakupované Boeingy by náklady na palivo při přepočtu na sedačkovou kapacitu měly snížit o desetinu, dodal Rovinescu.

Boeing v rámci transakce od aerolinek odkoupí dvacet přebytečných Embraerů E190. Přechodně je nahradí pronajatá letadla a později na jejich místo nastoupí právě nové Boeingy.

Klíčová zakázka pro Bombardier

Airbus kanadskému dopravci dříve dodal 86 A320. Evropskému výrobci se při souboji o zakázky v kategorii nejprodávanějších letadel s jednou uličkou a šesti sedadly v každé řadě v posledních měsících opakovaně dařilo přilákat zákazníky, kteří dosud nakupovali výhradně Boeingy. Nyní se Američanům poprvé podařilo Airbus porazit.

O peníze Air Canada nyní usilují i Embraer a Bombardier, kteří dopravci nabízejí ještě menší letouny pro přibližně stovku cestujících. Šance brazilského Embraeru snižuje to, že Air Canada se nyní dvacítky jeho letadel zbavují a nejistý je i osud dalších letadel. „V příštích šesti měsících posoudíme více variant pro zbývajících 25 Embraerů E190, včetně jejich dalšího provozování či nahrazení ještě neurčeným počtem letadel se 100 až 150 sedadly,“ uvedly Air Canada.

Pro kanadských Bombardier, který je obtížně shání zákazníky pro vyvíjenou řadu letadel C Series, je zisk zakázky od Air Canada klíčový. Jeho šance na vítězství jsou vyšší především díky tomu, že testování C Series už běží a dodávky prvních letadel se očekávají na konci roku 2014, zatímco inovovaný Embraer E190 zatím na svůj první testovací let stále čeká.