Irské aerolinie se rychle orientují podle poptávky, ceny či schopnosti rozmístit letadla, aby denně co nejvíce rotovala. Příkladem je zrušená linka do skotského Edinburghu, kde se nízkonákladovka nedohodla na poplatcích s místním letištěm.
Po zrušení téměř desítky letů z letního řádu se bude z Bratislavy do konce března příštího roku létat jen do dvanácti destinací. Minulou zimu jich přitom bylo v nabídce osmnáct.
Na výběr zůstávají nejvyhledávanější spojení do Londýna, Dublinu či Milána, stejně tak i linky do Osla a Moskvy, které zaznamenávají rostoucí zájem. Jedinou charterovou destinací je Hurghada. Lety bude zabezpečovat pět přepravců. Dominantním je právě Ryanair, jehož nevyzpytatelnost dělá letiště zranitelným.
Vedení vzdušného přístavu si složitost situace uvědomuje a o nové společnosti bojuje slevami. Nejlepší podmínky poskytne dopravcům, kteří otevřou linky v prioritních destinacích jako Amsterodam, Bukurešť, Frankfurt nad Mohanem, Istanbul, Kyjev, Madrid, Mnichov či Varšava.
„Takovýto přepravce má nárok na pětiletý zlevněný program,“ tvrdí obchodní ředitel letiště Tomáš Kika. V prvních třech letech dostane letecká společnost slevu až 95 procent na přistávacích poplatcích, pak se sleva do pátého roku sníží na 50 procent. Na odletech jsou plánovaná zvýhodnění nižší, a to do 40 procent.
Bratislava se nesnaží konkurovat Vídni, ale naopak v letišti v rakouské metropoli vidí potenciál svého budoucího rozvoje. „Do jisté míry jsme Vídni vděční za vytváření letištního systému,“ podotkl Kika. Vídeň je velkým uzlem, který však začíná být přetížený a pro malé dopravce také drahý. Právě z tohoto důvodu přišel do Bratislavy Norwegian Air Shuttle s linkou do Osla.
Štefan Šlachta: Bratislava zažila až příliš bouřlivý stavební rozmach