Český Aeroholding dosáhl nečekaného zisku dvou miliard, půjde do oprav drah

Letiště Václava Havla

Letiště Václava Havla Zdroj: Letiste Vaclava Havla

Český Aeroholding vloni hospodařil podle předběžných výsledků se ziskem zhruba dvě miliardy korun. V roce 2014 přitom státní společnost kvůli jednorázovému přecenění majetku skončila ve ztrátě 324 milionů korun. Firmě meziročně výrazně stoupl i zisk před zdaněním a odpisy (EBITDA) - o 14 procent na 4,1 miliardy korun.

„Důvodem rostoucího zisku jsou vyšší výnosy z letištních poplatků, které souvisí s nárůstem počtu cestujících a rovněž vyšší výnosy z komerčních aktivit, jako je například parkování,“ uvedl předseda představenstva Aeroholdingu Václav Řehoř. Podle něho společnost očekávala za loňský rok o něco nižší provozní výsledek hospodaření, zhruba na úrovni 3,8 miliardy korun. Část výnosů totiž vznikla mimořádně.

Takovým mimořádným vlivem byly například servisní kontroly odprodávaných letadel ČSA, které pro společnost B.aircraft prováděla dceřiná společnost Českého Aeroholdingu Czech Airlines Technics. Tržby za loňský rok zatím společnost neuvedla s tím, že budou k dispozici až spolu s auditovanými hospodářskými výsledky, které by měly být hotové do měsíce.

V roce 2014 tržby vzrostly o 1,2 miliardy na 9,8 miliardy korun. Samotné Letiště Praha vloni zvýšilo hrubý zisk o deset procent na 3,8 miliardy korun poté, co výnosy z letištních poplatků a dalších služeb vzrostly o 7,7 procenta.

Nárůst hrubého zisku o 171 milionů na 795 milionů korun zaznamenala skupina i v 1. čtvrtletí letošního roku. I zde drtivou většinu příjmů zaznamenalo letiště, které se spolu s mateřským podnikem na zisku podílelo částkou více než 700 milionů korun. Přes 40 milionů korun pak připojila společnost Czech Airlines Handling, která poskytuje služby odbavování cestujících, a 50 miliony korun přispěla firma Czech Airlines Technics.

Oprava pojezdových drah

Výnosy chce společnost vložit do plánovaných oprav pojezdových drah, které by v příštích letech měly vyjít na stovky milionů korun. Tím se chce firma připravit na očekávaný nárůst počtu cestujících, který by měl podle odhadů v nejbližších letech stoupnout na dvojnásobek. Podle Řehoře firma chce v letošním roce vyhlásit i výběrové řízení na oficiální taxislužbu, která bude pasažéry odvážet z letiště. V roce 2019 pak firma chystá vypsat soutěž ohledně nájmů obchodů v bezcelním pásmu.

„Současné nájemní smlouvy přinášejí výnosy o 15 až 20 procent nižší, než je běžné u podobných letišť v Evropě. Nové smlouvy by letišti mohly ročně vynést o 150 až 200 milionů korun více,“ předpokládá Řehoř.

Tendr na nové taxislužby by měl být otevřený všem velkým tuzemským společnostem. Letiště chce přitom zachovat model dvou taxislužeb, které obsluhují cestující přímo ze stanovišť před terminály. V současnosti na letišti dlouhodobě působí společnosti AAA Radiotaxi a FIX Taxi. Noví provozovatelé, kteří vzejdou z tendru, by měli získat smlouvu na pět let.

Podle řehoře“Společnosti vlastněné státem pod hlavičkou Českého Aeroholdingu čeká do konce letošního roku změna. Společnosti by se měly přesunout pod Letiště Praha, které bude mít dvě dceřiné společnosti - Czech Airlines Technics a Czech Airlines Handling. Podmínkou je ale odprodej zbylých akcií ČSA, a to necelého 20procentního podílu, ministerstvu financí,“ dodal Řehoř.