Čínská elektromobilní invaze pokračuje, na evropský trh míří luxusní vozy

Takhle vyrábí čínská automobilka BYD elektromobily na severovýchodě země v Čeng-čou.

Takhle vyrábí čínská automobilka BYD elektromobily na severovýchodě země v Čeng-čou. Zdroj: Profimedia

ČTK

Čínské automobilky v čele se společností BYD otevřely novou frontu v boji o dominantní postavení v automobilovém průmyslu a snaží se nově definovat vozy vyrobené v Číně jako globální symbol luxusu pro věk elektromobilů. Poté, co se na evropském trhu prosadili s levnými elektromobily a na domácím trhu porazili značky jako Mercedes a BMW, se čínští výrobci rozhodli proniknout v Evropě i do segmentu s luxusními vozy, píše agentura Bloomberg.

Nejzřetelnějším signálem vlivu čínských automobilek byly páteční zprávy firem Mercedes a Porsche. Mercedes vykázal ve třetím čtvrtletí nejslabší zisk od roku 2021, kdy se rozdělil na výrobce osobních a nákladních aut, aby se stal pružnějším. Automobilka Porsche pak uvedla, že zvažuje snížení nákladů a revizi své modelové řady, protože pokles poptávky v Číně způsobil propad jejího zisku.

Čína rozbouřila automobilový průmysl levnými elektromobily, což vyvolalo zavedení cel Evropskou unií, která mají zabránit, aby tyto vozy zaplavily evropský trh. Luxusní značky byly považovány za bezpečnější díky svému dědictví a statusu luxusu. Tento předpoklad je ale nyní zpochybněn a začíná boj o globální trh s prémiovými a luxusními vozy v hodnotě 1,2 bilionu dolarů (28,1 bilionu korun).

Na pařížském autosalonu tento měsíc automobilky Hongqi ze skupiny FAW a Yangwang patřící BYD předvedly limuzíny a SUV. Jejich cílem je konkurovat v Evropě vozům značek Mercedes, Porsche a dokonce Rolls-Royce. S nejmodernějšími digitálními technologiemi a komfortem, jako jsou kožené palubní desky a chladiče šampaňského, to vše za konkurenceschopnou cenu, ohrožují evropské výrobce v segmentu, který je pro zisk firem zásadní.

Firma Nio otevřela luxusní autosalony ve městech jako Berlín, Oslo a Amsterodam, aby zde předvedla své modely, jako SUV EL8 za 95 tisíc eur (2,4 milionu korun). Automobilka Polestar, kterou vlastní Geely Automobile, zahájila dodávky na některé evropské trhy a v roce 2025 plánuje vstoupit do Francie, Maďarska a Polska.

Úroveň technologické vyspělosti je patrná i u firmy Xiaomi, která je někdy nazývána čínský Apple. Společnost v březnu představila model SU7, jehož cílem je konkurovat vozům jako Porsche Taycan. Xiaomi v Evropě vůz ukázala při olympijských hrách v Paříži a zřídila mu garáž na slavném německém závodním okruhu Nürburgring.

BYD se v Evropě spojila s prodejci luxusních vozů. V Nizozemsku je to třeba společnost Lowmann Group, která prodává modely Mercedes a Lexus, a v Británii firma Inchcape, která prodává také vozy Land Rover, Jaguar a BMW, či firma Vertu Motors, která nabízí vozy Mercedes. A automobilky také využívají služeb designérů evropských automobilek. Pro Hongqi pracuje bývalý šéf designu Rolls-Royce Giles Taylor. Společnosti Nio, Yangwan a Xpeng využily služeb designérů automobilek BMW, Mercedes a Ferrari.

Čínská snaha o výrobu luxusních vozů přichází v době, která je pro evropské výrobce citlivá. BMW, Aston Martin Lagonda Global Holding a Volkswagen, mateřská firma Porsche, v posledních letech varovaly před nižšími zisky. Předpokládají pouze mírný růst, z velké části kvůli zpomalení na největším automobilovém trhu světa.

Zatímco kdysi měla Evropa na trhu luxusních automobilů navrch, uvedení vozu Tesla Model S v roce 2012 to zpochybnilo, protože posunulo vnímání dokonalosti automobilů spotřebiteli směrem k digitálním prvkům. Automobilky jako BYD a Nio se řídí tímto návodem a zdůrazňují náskok v oblasti softwaru a technologie baterií. Podle finanční společnosti China Fortune Securities se podíl čínských značek v prémiovém segmentu na domácím trhu za poslední dva roky zhruba ztrojnásobil a na konci května činil více než pětinu. A podle analytiků tyto značky vidí obrovskou příležitost v Evropě. Věří, že se jim podaří přesvědčit Evropany, že jejich vozy mohou být stejně dynamické a výkonné.

Přestože bude obtížné překonat pověst a historii značek jako Porsche a Mercedes, zájem čínských automobilek proniknout na tento trh je velký. Luxusní vozy jsou totiž velmi výnosným segmentem; zákazníci za ně nejen více utrácejí, ale jsou také obvykle loajální, tedy nakupují u stejné značky opakované. Společnost McKinsey odhadla, že tento segment překoná masový trh a nabídne vzácnou možnost trvalé expanze.

Evropa se stává hlavním bojištěm, protože napětí mezi Čínou a USA téměř vyloučilo expanzi na americký trh. A čínské automobilky zoufale usilují o prodej v zahraničí kvůli ekonomickým problémům a silné konkurenci na domácím trhu.

Čínské značky zatím mají jen malý vliv. Lexus společnosti Toyota Motor ale ukázal, že prémiový segment v Evropě není zcela uzavřen. Japonská značka byla zpočátku přijímána skepticky, ale našla si své místo. Za prvních devět měsíců letošního roku její prodej stoupl o více než čtvrtinu na téměř 56 tisíc vozů.

„Ve skutečnosti můžeme nabídnou více pohodlí, více komfortu, více bezpečnosti a více funkcí - to vše za přijatelnější cenu,“ shrnul možnosti čínských automobilek na pařížském autosalonu místopředseda správní rady automobilky Xpeng Brian Gu.