ČSA ubývají cestující, aerolinky hledají spásu na východě

ČSA

ČSA Zdroj: Jan Groh, wikimedia.org

Českým aeroliniím loni klesl počet přepravených pasažérů meziročně o 7,5 procenta na 4,25 milionu. Uvedl to viceprezident firmy pro obchod a marketing Jiří Marek. Je to důsledek snižování počtu letadel a přepravních linek v souvislosti s úsporným programem v rámci restrukturalizace, uvedl.

Podle firmy je nicméně větší než sedmiprocentní pokles částečným úspěchem. Celkový počet letů, který ČSA loni uskutečnily, se totiž meziročně snížil o 17,4 procenta. Obsazenost letadel se ale zvýšila na 69,3 procenta. „Díky restrukturalizačnímu plánu a postupné proměně dopravní sítě se daří zvyšovat obsazenost letadel. Ta se postupně přibližuje průměru AEA (sdružení evropských leteckých dopravců), i když v roce 2011 tento trend mírně zpomalil,“ uvedl prezident ČSA Philippe Moreels. Firma uvádí, že se obsazenost letadel zvýšila o pět procent a spoléhá se na rostoucí východní trhy. Právě Rusko a postsovětské destinace mají být cílem více letadel.

Přibudou například přímé lety do Nižného Novgorodu a baškirské Ufy, nepočítá se ale už se zachováním všech destinací v směrech na sever a na jih. Výhodou na ruském trhu je omezený počet dopravců, kteří mají na provozování spojení licence, a zároveň skutečnost, že jsou zde ČSA dobře zavedenou společností. Podle Marka v Rusku například stále platí, že jsou ČSA dopravcem první volby hned po Aeroflotu, kdežto v západní Evropě jsou víceméně neznámé.

Šéf ČSAŠéf ČSA | CTK

Prezident ČSA Philippe Moreels

ČSA navýší lety do Baku o dvě týdenní frekvence, jeden let týdně navíc přidají do Taškentu a Almaty. O pět letů týdně na celkových 29 dopravce posílí spojení z Prahy do Moskvy, jednu frekvenci do Moskvy navíc v letním řádu ČSA otevřou i z Karlových Varů.

ČSA podle Marka mají proti velkým evropským leteckým dopravcům nevýhodu v tom, že neprovozují dálkové lety. Většina cestujících ČSA létá v rámci evropského prostoru, není proto možné výsledky ČSA srovnávat s celkovými výsledky dopravců AEA, kam se promítají i transoceánské lety, ale spíše s hodnotami v rámci Evropy, řekl Marek. Hlavní tuzemský konkurent ČSA, Travel Service, loni přes výkyvy v poptávce a stále rostoucí ceny paliva zaznamenal úspěšnou sezónu a počet přepravených zákazníků navýšil na 3,5 milionu.

České aerolinie se do budoucna budou zaměřovat na výdělečnou lokální přepravu a k ní se podle Marka pokusí nalézt vhodné přestupní linky. Ty by měly mít svojí logiku z geografického nebo ekonomického hlediska. Nemá prý cenu přepravovat například cestující z Tel Avivu přes Prahu do Paříže, protože přímému spojení nelze konkurovat jinak, než výrazně nižší cenou.

Podle České televize by ČSA mohly získat nového partnera. „Nalezení strategického partnera je prioritním řešením pro ČSA, v tuto chvíli identifikujeme zájem dvou partnerů,“ řekl televizi ministr financí Miroslav Kalousek (TOP 09). Podle ČT se spekuluje o britské nízkonákladové společnosti Flybe, která se specializuje na regionální linky, nebo o partnerovi z Asie, který by mohl do Prahy přivést dálkové lety. Kalousek nevyloučil, že by se do hry mohla vrátit privatizace firmy.

Příznivý pro leteckou dopravu nebude ani letošní rok, uvedl již dříve Miroslav Dvořák, generální ředitel Českého Aeroholdingu, do kterého se mají ČSA začlenit po boku Letiště Praha. Společnost prý od podzimu eviduje trend snižujícího se počtu objednávek letenek, což podle něj souvisí s větší opatrností zákazníků. Ti často vyčkávají a nakupují až pár dní před odletem, čímž na dopravce vytváří tlak ke snižování cen, řekl Dvořák.

Auditované hospodářské výsledky za loňský rok společnost dosud nezveřejnila. V roce 2010 snížily ČSA provozní ztrátu na 1,1 miliardy korun z předchozích 3,2 miliardy Kč. Výnosy aerolinek klesly na 16 miliard korun z 19,7 miliardy v roce 2009.